Mijn bank is heel erg statisch geladen. Is hier wat aan te doen?

Sinds een half jaar heb ik een nieuwe bank, van stof. Deze is heel erg statisch geladen. Als ik op sta uit de bank en ik raak iets aan krijg ik een vonk. Is hier iets aan te doen? ( zonder meteen een nieuwe bank te kopen of opnieuw te laten stofferen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
77.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vonk zelfs? Of een schok?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Momenteel is ongeveer alles statisch, omdat de lucht zo droog is.

Antwoorden (6)

Je bank moet je sprayen met Static Guard, ik weet niet of dit verkrijgbaar is in Nederland, maar via Internet wellicht te bestellen elders....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Vlekken???
Ik zou hem aarden, met een koperdraadje aan de cv leggen oid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een stoffen bank is niet geleidend. Een koperdraadje heeft daarom geen enkele zin.
De bank is zelf niet statisch. Die statische elektriciteit zou namelijk wel wegvloeien als je de bank een paar uur laat staan.

Wat er gebeurt, is dat jij jezelf statisch oplaadt, elke keer wanneer je opstaat van de bank. Bij het opstaan schuift jouw kleding een beetje over de stof van de bank. Door dat wrijven laad je zowel jezelf als de bank op.

(Ken je die proefjes op de middelbare school met het statisch opladen van voorwerpen? Daarbij worden ook altijd twee verschillende materialen over elkaar heen gewreven. Precies hetzelfde gebeurt met jouw kleding en de stof van de bank.)

Zolang je op de bank zit ben je niet geladen, zodra je opstaat laad je jezelf op. Net als bij het uit de auto stappen trouwens, dat is hetzelfde.

Wat je eraan kunt doen, behalve een andere bank nemen of de bank met een andere stof laten stofferen:
--  Andere kleding aantrekken, van ander materiaal.
--  Zorgen dat jij beter geaard bent na het opstaan. Daartoe zul je veranderingen moeten aanbrengen in jouw (huis)schoenen en/of jouw vloerbedekking.
--  Geduld hebben. Ook al ben je slecht geaard, statische elektriciteit zal altijd wegvloeien. Maar hoe slechter jij geaard bent, hoe langzamer dat gaat.
--  Nog meer geduld hebben. Op dit moment is de lucht erg droog. Over een paar weken zal de lucht meer vocht bevatten, en daardoor zal jouw statische elektriciteit sneller wegvloeien. (Net als bij de auto: die schok na het uitstappen krijg je meestal alleen in de winter, niet in de zomer.)
--  Tijdens het opstaan uit de bank iets vasthouden dat goed geaard is. De elektriciteit vloeit dan direct weg, dus geleidelijk, zonder die vervelende schok.

Een laatste mogelijkheid is: als je weet dat je een schok gaat krijgen, die schok op zo'n manier krijgen dat je er bijna geen last van hebt. Als jij bijvoorbeeld een schok verwacht zodra je de kraan aanraakt, raak dan de kraan eerst even aan met de rug van je hand, of met de bovenkant van je pols. Die plekken zijn veel minder gevoelig dan je vingertoppen, dus als je daar een schok krijgt, voel je die bijna niet.

11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Nou nou,dit is nog eens een doordacht antwoord.++
door de droge lucht kun je nu makkelijk statisch geladen raken.
zeker als je CV hebt en de luchtvochtigheid in huis erg laag is, vaak het geval.
probeer de luchtvochtigheid te meten, deze zal in jouw huis erg laag zijn.

je kunt ditverminderen door de lucht in huis te bevochtigen, met b.v. waterbakjes aan de CV radiatoren.

succes, Nussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze anti-statische spray werkt heel goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lucht vochtig verhogen gewoon met een plantenspuit