Hoe kan ik het beste mijn teakhouten meubels schuren en wit schilderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
18.7K

Het beste antwoord

Wij als meubel spuiterij krijgen vaak deze verzoeken,
Om een mooi resultaat te krijgen,zetten wij het meubel,na het goed ontvet te hebben met water en een scheut amoniak.in goede laag praimer,dat is te koop in elke dhz zaak,laat dat goed drogen,en dan schuren.
Lak het af met de kleur die je mooi vind.Als je het kastje zo behandeld,is suc6 verzekerd,
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij bent ervaringsdeskundige. Dus ga er vanuit dat je het beste antwoord geeft.

Andere antwoorden (3)

Om hout mooi af te werken is schuren een heel
belangrijk onderdeel. Gebruik aluminiumoxide schuurpapier, dat is wat duurder maar dan heb je wel goed schuurpapier.
Begin met een schuurpapier van 240, dan is de meeste oude lak er al af, schuur het na met 400, dat is al een stuk fijner en dan nog eens met 1200, de 1200 doop je in een bak water en dan schuur je je meubels nat, je hebt dan uiteindelijk een superglad meubelstuk, wees voor hoekjes een gleuven creatief, bind schuurpapier om een stokje, of om een oude tandenborstel.

Vervolgens ga je na het drogen van het meubel, het meubelstuk stofvrij maken met een stoffer.
Daarna ga je het meubel vetvrij maken, je kunt dit doen met water met daarin een scheut ammonia, verfhechtreiniger van HG, of st Marc, de laatste 2 opties hebben geen nare geur en werken ook prima, st Marc is het voordeligst.

Hierna ga je het meubel in de grondverf zetten, gebruik hiervoor witte grondverf.
Er zijn 1 of 2 lagen nodig, schuur tussen de lagen het meubel weer licht op en maak stofvrij.

Dan begint het aflakken, neem een kwaliteit verf, bijv Glitsa, het beste kun je eerst beginnen met een hoogglans laag, dat is het fijnste van structuur, breng aan met een kwast voor de hoekjes en gleuven, voor de grotere oppervlakten gebruik je een roller.
Voor de tweede laag schuur je het meubel weer licht op en maak het weer stofvrij, het stofvrij maken tussen de lagen in kun je met een stoffer doen en daarna even met een uitgeknepen doekje gedoopt in water met eventueel een kleine scheut ontvetter toegevoegd.
Daarna begin je met de afwerking, je kunt daarvoor hoogglans, zijdeglans of een matte lak kiezen, de toplaag kun je 1 of 2 keer aanbrengen, let erop dat je geen druipers achterlaat en stop niet tussen het verven van een laag.
Verf altijd een laag nat over nat en laat de verschillende lagen goed drogen voor je begint met de volgende laag.
Het maakt niet zoveel uit of je verf op waterbasis of terpentinebasis gebruikt, het heeft beide zijn voor en nadelen, waterverf droogt sneller, maar het duurt weken voor het helemaal uitgehard is.
Succes met deze klus.

Toegevoegd na 1 minuut:
Staan je meubels buiten, kies dan voor een verf die geschikt is voor buiten, let daar goed op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
+ Vreemd die min. Dit is een super handleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als minnen niet gemotiveerd worden, kan je ervan uit gaan dat die min niet op je antwoord doelt, maar meer persoonlijk gericht is, of welke frustratie dan ook...
Maar hoe dan ook, bedankt Ivana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan de min wel begrijpen, teak hout hoeft niet zo behandelt te worden, het is namelijk niet geschilderd, hooguit geolied en dan heeft men een andere bewerking nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het schuurproces voor geoliede meubelen is hetzelfde als gelakte, ook het schilderproces is hetzelfde, als je tenminste kiest voor een goede laklaag.
Als eerste dient u de meubels volledig af te wassen met een middel dat vetten oplost (ammoniak), zorg er voor dat alle restjes olie uit het hout verdwenen zijn.

Schuur alles licht op (korrel 240 of hoger) en zet er de eerste laag grondverf overheen.

Na het drogen weer opschuren en de tweede grondlaag er overheen.

Als laatste schuurt u na de droogperiode het geheel glad op en lak de tafel af met lak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hieronder twee citaten op basis waarvan ik zou zeggen: Bezint eer gij begint.

De meest waardevolle eigenschap van teakhout is de extreme duurzaamheid. Teakhout is ongevoelig voor weersomstandigheden. De dichte nerf en het hoge olie gehalte van teak voorkomen houtrot en zorgen voor een hoge stabiliteit. Hierdoor is de werking van het hout, zoals uitzetten, krimpen en kromtrekken, nagenoeg nihil. Dit maakt teakhout uitermate geschikt voor buitenmeubels.

Natuurlijk kun je teak dekkend verven - waarom niet?
Als je de spaanplaat-met-fineer look zoekt die je bij goedkopere meubels vindt gaat dat niet helemaal lukken, omdat het echt hout is. Maar goed, dan ziet het er uit als geverfd hout.
Alleen een beetje jammer van het teak. Volgens mij willen de meeste mensen die teak kopen op een of andere manier het hout blijven zien. Deze tekst geheel overgenomen van de website
volgens bron.

Teak is een zachte houtsoort. Je schuurt zo maar teveel weg en het blijft wellicht vezelig. Pas maar op!!