Waar zit de kracht van formule van Ikea?

Wat ik me dus afvraag waarom deze formule zo goed loopt.
Veel artikelen voor relatief weinig geld; dat weet ik ook wel. Maar hoe komt dit nou? En waarom is er niet een echte concurrent te vinden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
8.4K

Het beste antwoord

Ikea heeft een geweldig concept, dat zich met name uit in het feit dat je alles zelf in elkaar moet zetten en vervoeren. Dat scheelt gewoon ontzettend veel op de prijs, zonder dat de kwaliteit er onder lijdt. Daarnaast kopen ze natuurlijk veel dingen heel groot in, en maken ze veel gebruik van jonge , hippe (maar ook nog goedkope) designers.

Verder zijn ze natuurlijk klantentrekkers bij uitstek ; bijna gratis ontbijt, gratis koffie, goedkoop warm eten, korting voor vaste klanten, een maandelijks tijdschrift, de landelijk verspreide catalogus, speciale evenementen om mensen te trekken, een ballenbak om je kinderen te laten spelen, het 'familie-uitje' bij uitstek. Geen enkele andere (goedkope) meubelzaak doet dat.

En ondanks dat ze zo verschrikkelijk commercieel denken, blijven ze toch een sympathiek bedrijf gevonden worden. Ook de benadering van het personeel heeft daar alles mee te maken. Bovendien heb je bij Ikea het idee dat je door echte huisjes loopt waarin echt geleefd wordt, in plaats van steriele, kale JdB-hoekjes die je in chiquere meubelzaken ziet. Dat prikkelt de fantasie, spreekt aan en komt sympathiek over.

Alternatieven zijn er natuurlijk wel ; Kwantum, Leen Bakker, Nova en Roller leveren het zelfde type meubels, al is het assortiment veel kleiner, bij de Blokker ben je niet duurder uit voor je serviesgoed (maar ook weer veel kleiner) , maar voor al die winkels geldt dat Ikea veel meer keus heeft, en veel meer verschillende zaken. Voor elk stukje huis is wel een speciale afdeling. Een echt concurrerend bedrijf op poten zetten is een zaak van jaren en jaren, en de markt is met Ikea redelijk gevuld. Alleen al tegen die merkbekendheid kan een nieuweling nauwelijks meer op. Zoals in Nederland in elk huis wel IETS van Blokker staat (ook zo'n meesterlijk concept), zal er binnen afzienbare tijd ook in elk huis wel iets van Ikea te vinden zijn. En Ikea-design verloochent zich niet ; dat pik je er overal tussenuit. Ze hebben echt een eigen 'smoel', van koekenpan tot wijnrek, van gordijnstof tot toiletborstel, van bloempot tot schemerlamp, alles schreeuwt 'Ikea'.

Sorry, het lijkt net of ik reclame zit te maken voor Ikea, maar ik zal eerlijk toegeven ; met uitzondering van zater- en feestdagen, ben ik best een fan. :bloos:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Veel omzet. Net als bij de Mediamarkt, McDonalds en de Lidl/Aldi.
Dat 'weinig geld' (wat je ervoor krijg, dan) vind in trouwens nog wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede spullen voor weinig en slimme oplossingen voor beperkte ruimte.
Waarom geen concurrent, ik denk dat het ontwikkelen van dergelijke producten erg prijzig is en lastig ivm alle patenten die IKEA al zal hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kracht van Ikea zit hem in het dat het niet kant en klare meubelen zijn maar dat je het zelf moet doen, hierdoor kunnen ze goedkoper zijn, en hierbij zijn ze tegelijk de enige in hun gebied.

Aldi en Lidl zijn concurrenten op hun gebied en vallen daardoor minder op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begint volgens mij al als de nieuwe gids op mijn deurmat valt, er staan leuke dingen in, vol met nieuwe ideeën. Tenminste, ik blader de gids door en denk voortdurend, oh dat staat ook leuk.
Verder hoef je geen duizenden euro's neer te tellen voor een bank of stoel.
Je hebt al wat leuks voor niet al te veel geld. Dat spreekt mij ook wel aan. Kan ik wat vaker iets nieuws kopen.

Vervolgens de winkel waar je door heen geleid wordt, je moet overal langs om bij bv de pannen te komen en ondertussen zie je allemaal andere leuke dingen.
Dus ik ben er wel een goed slachtoffer voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken inmiddels alle binnendoorweggetjes, maar standaard is er inderdaad maar één route, en naar Ikea gaan zonder ook maar iets te kopen, is schier onmogelijk.
Teamgeest... Het is een modern bedrijf dat WIJ het hoogst heeft staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is absoluut waar, en dat merk je ook.
Omdat het een leuke zaak is, waar steeds nieuwe snufjes te vinden zijn.
Zo kun je steeds inspiratie opdoen.
Ook is de koffie er goedkoop, en kun je er lekker eten.
Het is echt een dagje uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een restaurant en een kinderopvang!

Welke concurrent heeft dat ook?

En een uitgestippelde route zodat je daadwerkelijk het gehele assortiment tegenkomt tijdens je bezoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IKEA is zo succesvol omdat de meubelen doordacht en goedkoop zijn. Ze zijn het woord design zelf en er zijn verschillende stijlen. doordat andere winkels veel duurder zijn kiezen ze consumenten massaal voor IKEA. IKEA heeft zijn eigen ontwerpers, die de ‘’IKEA stijl’’ goed ontwerpen. IKEA meubelen zijn erg gewild. De producten zijn degelijk, maar gaan niet TE lang mee. Samen met de IKEA restaurants zorgen ze voor meer consumentisme wat weer leid tot een hogere omzet. Verder gaat IKEA goed om met het milieu. Alle producten die ze produceren zijn op milieuvriendelijke wijze gemaakt. Ze steunen overigens ook veel projecten. IKEA is in de loop van de jaren erg veranderd. Er zijn steeds meer uitgebreidere woonwarenhuizen over de hele wereld. Hierdoor is de afzet erg groot en zijn er veel werknemers nodig wat er voor economische groei in de betreffende landen zorgt. Zoals je in hoofdstuk 6 kunt zien groeit de omzet van IKEA jaarlijks. IKEA is niet meer uit de wereld van interieurartikelen weg te denken. Dat zal zo in de toekomst ook blijven want IKEA groeit sterk en draait daardoor steeds meer omzet. Tenslotte is de organisatie van IKEA perfect. Ingyar kamprad heeft ervoor gezorgd dat IKEA onafhankelijk kan voort bestaan. Dat komt doordat de IKEA groep eigendom is van de stichting INGKA die het moederbedrijf is van INGKA Holding B.V. Inter IKEA systems b.v. is eigenaar van het IKEA concept, het handelsmerk en het heeft franchiseovereenkomsten met alle IKEA woonwarenhuizen. Deze combinatie zorgt ervoor dat IKEA een sterke organisatie heeft. Dit alles bij elkaar beantwoord de hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan de gekochte spullen direct meenemen,als het niet
in je auto kan hebben zij een aanhanger.

Uitstekende service,als je iets komt terugbrengen,zij doen er niet moeilijk over.

Toegevoegd na 2 minuten:
Razendsnelle bezorging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk, omdat wij in een wegwerpmaatschappij leven, zo van: ik koop een ikea kastje en als dat éé'n jaar meegaat vind ik het prima, daarna koop ik weer wel een ander, terwijl je vaak met een duurder meubel veel voordeliger uit bent. Een Corbiere stoel is al meer dan 50 jaar oud, kost een boel en is nog steeds mooi en degelijk. Ook Philip Starck blijft na vele jaren modern.
ikea is leuk voor een studentenflat of zomerhuisje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Standaard bouw pakketten, duidelijke beschrijvingen,
Stabiele constructie, een eigen uitstraling die niet goedkoop eruit ziet.
En alles onder een dak.
Bij binnenkomst een leeg huis en als je wil bij het weggaan helemaal ingericht.!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allerlei slimme marketingtrucjes.
De kassa's staan tijdens de hele winkelroute volledig uit het zicht, bijvoorbeeld. De prijzen van koffie en het eten liggen zó laag dat er amper op verdiend wordt, maar de mensen blijven wél langer winkelen -en dus meer geld uitgeven. De kinderen kunnen gedropt worden in de ballenbak, daar hoef je dus ook niet voor naar huis.
Geweldig slimme formule. Vooral voor Ikea zelf, haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikea is ontstaan door een timmerman die meubels maakte, maar ze lastig kon transporteren. Om dit op te lossen, maakte hij ze zo dat ze op de plaats van bestemming in elkaar gezet moesten worden.

Dit bleek een succes want meer en meer mensen wilden zijn producten.

Tegenwoordig is IKEA zo groot geworden, dat een eventuele concurrent gewoon uit de markt wordt gedrukt. Ze hebben de middelen om lokaal tijdelijk op eenlage prijs te verkopen, en in een keer een geweldig assortiment in de markt te zetten. Hiermee overweldig je de kleine leverancier, die niet tegen dit grote geweld op kan.

Omdat het assortiment zo groot is, is er voor elk wat wils. Voor de tiener die net op kamers gaat, tot de veertigers die eigenlijk een nieuwe keuken zoeken. Niet iedereen is gecharmeerd van de producten (Je hebt een IKEA woonkamer) maar zeker de massa vind de redelijk geprijste artikelen van redelijke kwaliteit een goede combo.

Voeg hier een stukje marketing & duidelijk slimme producten aan toe, en je hebt de formule voor succes: Snele markt penetratie, wegconcurreren van concurrenten [volume = lage prijs, want ontikkelingskosten worden over 100-en vestiginen gedeelt] & een volledig pakket om je hele huis in te richten: Je hoeft niet meer naar 3 meubel boulevards om alles te vinden. Je gaat naar IKEA. Het liefste op 3e kerstdag natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het voor iedereen betaalbaar is en blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de eenvoud van het product. Het is erg modern maar toch niet duur. Ook moet je het in sommige gevallen zelf in elkaar zetten.
Door dat het erg modern is en makkelijk en niet duur kopen mensen er veel van.
Zo kan de ikea bijv. veel van een bepaald product inkopen voor een gereduseerde prijs en het weer verkopen voor een bepaalde prijs. Stel dat de ikea koopt 10000 stoelen van 10 euro per stoel en ze verkopen het weer voor 12 euro per stoel hierdoor is er winst, van die winst kunnen ze weer nieuwe stoelen kopen en verkopen.

De lidl en de aldi doen dit ook. Maar hun verkopen net als de ikea merkloze artikelen. Als je na de producten kijkt van jan de bouvrie (te koop bij bijv. de gamma) deze zijn een stuk duurder en daardoor ook iets minder aantrekkelijk. Want voor dat geld kan bij de ikea en iets leuks kopen, je houd zelfs geld over en je het is vrij trendy

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zit me net ook te bedenken ze hebben een ruim assortiment met alles. Dit maakt het winkelen onder 1 dak gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IKEA is een DOE-HETZELF zaak en als zodanig nog vrij duur. Omdat alles wat jezelf in elkaar moet zetten ook tentoongesteld wordt, is deze DOE HETZELF zaak een succes geworden. De DOE-HETZELF zaken van vroeger hadden dat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je komt er omdat het gezellig is, iedereen doet het, je kunt dingen uitproberen, er is een supermarkt, je krijgt een technische uitdaging, de meubels zijn modern en klein, ze lijken relatief bovendien goedkoop. Wat het geheim van de makers is op de concurrentiemarkt is denk ik dat ze copyrights hebben en dergelijke