Wat zijn 'normale' maten van een inloopdouche? En wat zou dan de beste indeling zijn?

Wij gaan onze badkamer verbouwen, nu hebben wij een (in vergelijking met de badkamers van tegenwoordig) kleine badkamer. We hebben niet veel nodig, een bad willen we sowieso niet (wij zijn maar wat blij met het toilet in de badkamer, dus die blijft). Maar wat we wel willen is een mooie douche. Ik ben een inloopdouche gewend, ik zou het liefst niet compleet afgesloten staan in een ruimte van 90 x 90 cm. Ik heb 2 voorbeelden gemaakt, alleen twijfel ik of de ruimte tussen het toilet en de wand niet te smal is (10 cm tussen wand en stortbak, dus niet de pot zelf) en of de inloop (35 cm?) niet te smal is. Wat zijn 'normale' maten voor een inloopdouche? Zou de wand (van voorbeeld 1, 60 cm) misschien beter los kunnen zijn, dat je hem in kunt klappen als je instapt? Of is 35 cm genoeg (overlapping van de 2 wanden is 10 cm, ik wil niet dat alles de douche uit spettert, tussen die wanden blijft 35 cm over)? Voorbeeld 2 is zomaar een idee als voorbeeld 1 absoluut onmogelijk blijkt te zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
6.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Inloop 35 cm is volgens mij best smal, dat is net de lengte van een schooliniaal
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb ook maar 35 CM, misschien minder. Het IS erg smal, vooral voor mijn vriend. Maar het is te doen, zou het liever anders gehad hebben, maar dat kan helaas niet. (of ik moet ALLES verbouwen, katsjing...) Die 10cm tussen de stortbak lijkt me geen probleem, in mijn wc zit de stortbak ook maar 10CM van de muur af. en voor de leiding heb ik een flexibel slangetje gebruikt. dat scheelde een hoop zaag en knelringen werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het misschien toch handig de (glazen) wand van 60 cm inklapbaar te maken. @HV, misschien een brutale vraag, maar zou je dit op kunnen meten? En is dit een standaard maat bij jullie of hebben jullie dit zelf aangepast (dus ik bedoel zoals het in de winkel opgesteld stond, als dit het geval was).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe nee Plls, was geen standaard maat.
Wij hebben een appartement met woonkamer en 1 slaapkamer. Dus wij moesten proppen. Geen plek voor waslijnen, dus wasmachine moest of in de keuken of in de douche. Maar omdat we er ook een droger bij wilde hebben we toch maar gezegd, zet maar in de douche. Droger en wasmachine in de keuken paste niet.
Ik heb me wel vergist in de maat, het is 42 CM, maar ook dat is krapjes. http://www.home.zonnet.nl/voldemort22/lengte.jpg P.S. let niet op de grond op de foto, moet nog schoonmaken en een was doen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank! Ik heb even mijn ouders gebeld en gevraagd te meten en die hebben ook een inloop van rond de 42 centimeter, ik moet zeggen dat ik daar wel gemakkelijk door kom, maar 7 centimeter is natuurlijk wel wat.. Ik denk dat ik maar eens met een paar platen de douche ga opzetten, haha. Oppervlakte van de douche op vb 1 en 2 blijft nagenoeg hetzelfde, dus ik ga vanmiddag eens experimenteren met de inloop van de douche zelf. In ieder geval bedankt!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Graag gedaan. Wij zaten met de droger en wasmachine. Die moesten door de deur perse aan de rechterkant. Links was beter geweest. Denk in ieder geval aan je leidingen, en de douchekop HOEFT niet perse tegen de muur waar de leiding zit te hangen. Dat hebben wij ook niet. Let ook op waar je eventueel stroom aansluitingen wilt hebben, en je wastafel.

Antwoorden (2)

Als je toch gaat verbouwen, zou ik het toilet en de wastafel van plaats laten wisselen. Dan kan je wel je favoriete doucheplek houden.
Je moet tenslotte goed je kont kunnen keren en niet het idee hebben dat je op een vliegtuigtoilet zit.

Toegevoegd na 11 minuten:
Overigens vind ik zelf optie 2 veel ruimer ogen en niet onbelangrijk deze optie is ook beter voor de verkoopbaarheid van je huis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, die wilden we juist daar laten omdat anders de pot precies voor het raam komt te staan en de wastafel in een donker hoekje, ook kijk je dan meteen op de wc pot als je de badkamerdeur open trekt. Ook is ons badmeubel breder (79,5 cm breed) dus houd je 124,5 cm over (als 'ie er strak tegenaan zit, dus laten we het dan op max 115 houden). Dan houdt je nog een kleinere ruimte over om de douche te maken en wordt het steeds smaller om de douche in te stappen. Ook denk ik omdat de wand bij de pot niet door loopt (maar 40 cm) dat je er misschien niet zoveel last van hebt omdat hij dan niet helemaal afgesloten staat.
Optie 2 geeft in de douche meer gevoel van ruimte en dat is wel zo prettig en geeft ook de mogelijkheid om samen te douchen. Ga er wel vanuit dat je in de loop der jaren dikker kan worden, pas je niet meer door de ingang.