Is het normaal dat de bladeren van een Dracaena Marginata gaan hangen naarmate deze groter word?

Ik heb op dezelfde dag in dezelfde winkel 2 Dracaenas gekocht, de 1 krijgt meer licht en een afgemeten hoeveelheid water, als logisch gevolg is dit exemplaar groter geworden dan de andere.

Bij de grotere zijn de buitenste bladeren gaan hangen, bij de kleinere niet. Ligt dit gewoon aan de grootte en volgt de kleine ook binnenkort? Of gaat er iets mis met de grotere plant (te veel water te weinig dit..etc)

De bladeren zijn niet geel/bruin en ook niet dor aan de uiteinden.

Zie foto's voor duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
11.2K

Antwoorden (2)

In de natuur, groeien deze Dracaena's van boven aan en sterven naar onder toe weer af.
Voordat de bladeren afsterven gaan ze eerst hangen en worden daarna geel en bruin.
Mogelijk reageert de plant ook op het krijgen van licht vanaf de zijkant en buigt het zijn bladeren zodanig, dat het optimaal licht krijgt.
Te weinig water zou ook nog kunnen.
Trek de plant voorzichtig uit zijn pot en bekijk de wortels / grond of ze niet droog zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De plant zit in een doorzichtige pot zodat ik de aarde en de vochtigheid daarvan goed kan zien, te droog zal de plant niet zijn, hij krijgt water voordat hij helemaal droog is. Te veel water zou misschien wel kunnen.. Ik zal letten op verkleuring in het blad, het ziet er nu in ieder geval nog goed gekleurd uit. Ps
Ziet u de foto's wel? Ik niet namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor de foto's zijn niet te zien.
Ik zou de plant minder water geven en echt wachten tot de grond droog is.
Deze planten hebben hele dikke vlezige wortels en kunnen uitstekend tegen droogte.
Het zijn echt planten die je zo af en toe kan vergeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik kijk het nog even aan omdat de bladeren er op het hangen na gewoon nog goed uit zien, zodra er enige verkleuring zichtbaar is ga ik minder(vaak) water geven. Misschien niet het beste voor de plant maar dan weet ik in ieder geval beter wat de oorzaak van het hangen is en waar de grens qua water ongeveer ligt. Bedankt voor de hulp!
Planten die in de vensterbank staan bijv buigen altijd naar het licht toe... en soms zijn de bladeren zo groot dat ze buigen maar dat doet iedere plant wel en zeker als hij snel groeit!

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens nu ik nog ff gekeken heb die plant hebben wij ook... onze bladeren gaan ook wel eens hangen en daarna worden ze geel of bruin dan halen we ze er meestal uit! Sommige blaadjes groeien gewoon zo en blijven toch groen! Niets raars hoor!