Hoe krijg ik de gordijnhaken er goed in?

Misschien een stomme vraag, maar ik heb kant en klare gordijnen met plooiband gekocht en nu zit ik te klooien met de gordijnhaken. Ik weet niet hoe ik die er goed in moet krijgen. Het raakt telkens los en ziet er erg slordig uit. Dit is misschien een lastige vraag voor GV, maar kan iemand mij, liefst visueel, uitleggen welke gordijnhaken ik het beste kan gebruiken en hoe je die er in moet steken?

Toegevoegd na 1 uur:
Heb zulke haakjes:

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
49.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je dan ook nog eerst de plooien erin trekken met het koordje wat je in het onderste plaatje ziet Iris? Dat zijn vaak van die nare glijkoordjes waar je haast geen knoopje in kunt leggen. Je zou het kunnen proberen om het draadje even vast te stikken. Als ervaren gordijnnaaister (ahum) kan ik je anders misschien nog wel een ander advies geven, maar ik werk (juist daardoor) nooit met kant en klaar plooiband, dus zou ik daarvoor even iets meer informatie moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat niet, er hoeft geen koordje in. Maar er zitten wel drie vakjes in voor de haken. Ik geloof dat ik dit plaatje maar weghaal, het werkt alleen maar verwarrend.

Het beste antwoord

Deze haakjes zijn makkelijker volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet van die haken met een scherpe punt nemen, en die precies tussen de stiksels wurmen.
Is soms inderdaad een lastig werkje, maar loslaten doen ze bij mij eigenlijk nooit.
Wat voor een soort plooien zijn het eigenlijk?
Enkel, dubbel, driedubbel?
Of á la Ikea?
Of met een ander soort plooiband?
Misschien kan je daar een fotootje van laten zien, dan kunnen we je gerichter helpen.
Ik heb al zo vaak gordijnen gemaakt en opgehangen in mijn leven, en het is altijd gelukt.
Moet jou ook kunnen lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fotootje heb ik helaas niet. Bovenaan zit een witte plooiband met drie van die stikstels (verticaal). Maar de gordijnhaak die ik heb (insteekhaak) past hooguit in twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je geen foto maken en hem bij je vraag zetten?
Hoeveel "tanden" heeft je gordijnhaak dan? Want ik begrijp niet dat ie in twee plooien past. Is elk stiksel een plooi?
Zo, zonder plaatje, zou ik zeggen dat je in elke plooi een insteekhaak moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn fototoestel is kapot, maar ik heb op internet een plaatje gevonden van de insteekhaak die ik heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja, die gordijnhaken heb ik ook wel gebruikt.
De ronde kant moet je in het "tunneltje" steken die bij elke plooi, precies achter het stiksel zit.
Er moet een haak per 10 cm. (ongeveer, hangt af van de zwaarte van de stof).
Moeilijk uitleggen hoor. Ik heb wel een fototoestel, maar ik ga geen gordijnen afhalen om te fotograferen.
Ik hoop dat het je zo lukt.
¿Zaten die haken eigenlijk bij het kant en klaar gordijn, of heb je ze zelf op goed geluk erbij gekocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ze zelf op goed geluk gekocht. Zijn dit wel de meest handige haken?
In ieder geval alvast een plusje voor al je moeite!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb verder gereageerd op het antwoord + plaatje van Taurus. Dan sluiten we dit boek en gaan we over op het andere. O.K.?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Esme, klopt, dat zijn de fijnste haken: Prikhaken. Maar daarvoor moet je eigenlijk wel de plooien in je gordijnen naaien. Deze haken die Iris laat zien glijden heel snel uit de plooi en wordt ook bijna nooit mooi in combinatie met dit soort plooiband Heel vaak steken ze er zelfs nog bovenuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, aan de onderste plaatjes wel! +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi zo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn dus andere haakjes, met twee "tanden". Is een heel ander verhaal dan ik voor ogen had. En de haak op het plaatje van Iris, werken dus niet op dit soort plooiband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,maar ik had het plaatje van Iris toen nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn dit niet de meest handige haken, die ik heb of zijn die met twee 'tanden' handiger?
Ik kan natuurlijk andere haken kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog even een foto geplaatst hoe jouw haken moeten komen te hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Taurus ... één beeld zegt meer dan duizend woorden :-)
Laat even weten Iris of jouw plooien zo zijn als op het plaatje.
Dan kan je de haken die je hebt gekocht zo gebruiken. Of haken kopen met een scherpe punt ipv een ronde.
Die haken met twee "tanden" moet je gebruiken als er op de plooiband van die tunneltjes zitten. Maar als ik je vraag goed lees gaat het om plooien zoals in het plaatje van Taurus.
Pffff ... waar woon je? Als je in de buurt van Den Haag woont kom ik wel even langs en zet ik ze er voor je in :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn deze meer geschikt voor gordijnen met ingestikte plooi en kun je inderdaad beter met twee tanden nemen.Vraag anders even adviesin de winkel.Sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog even een foto geplaatst voor de haakjes met twee tanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon helaas in het Oosten, maar lief dat je het aanbiedt, Esme. Maar als ik al jullie reacties en plaatsjes bekijk, kan ik beter andere haken kopen, geloof ik.
Allemaal super bedankt in ieder geval, met al jullie hulp kom ik er wel uit. Ik heb nu geen tijd om het uit te proberen, maar ik laat nog weten wat het beste werkte!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, had deze reactie nog niet gezien voor ik de mijne plaatste. Ik woon ook in het 'Oosten' Iris, al is dat wel een breed begrip, maar anders wil ik je er ook wel een keer mee helpen als je in de buurt woont hoor.