Houdt een bank voor de verwarming echt veel warmte tegen?

Ik dacht altijd van wel, maar onlangs zei een verwarmingsmonteur tegen me dat het enige verschil is dat eerst de bank verwarmd moet worden, dus dat het twee minuten langer duurt voordat de boel warm is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
56.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, wat een straalmotor moet jij dan hebben, als het 2 ninuten duurd om je bank te verwarmen.
Gister bakte ik een hamburger op het vuur en het duurde wel 10 minuten voor ie aan de binnenkant gaar was!

Het beste antwoord

Ja en nee.

Het opwarmen van de kamer zal maar iets langer duren, dus wat de verwarmingsmonteur zegt klopt.

Je mist echter de stralingswarmte, daardoor voelt het minder warm aan als je in de kamer bent.
(vergelijk het maar met in de schaduw zitten ipv in de zon)
Daardoor zal je de thermostaat iets hoger zetten en dat kost wel energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

wat voor verwarming is het
warme lucht stijgt op dus wat is het probleem ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een standaard verwarming, dus een radiator. En idd, daar zat ik net ook al aan te denken ja, dat warme lucht omhoog gaat.
Je hebt alleen warmte die opstijgen, langs het plafond gaat en afgekoeld over de vloer langs jouw heen naar de verwarming gaat. Wat je mist is de stralingswarmte die tegengehouden wordt door de bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , de snelheid van de stroming wordt belemmerd en de straling wordt tegengehouden, een bank is van zeer warmte-isolerend materiaal gemaakt, je kunt dus beter geen bank pal voor een radiator zetten.
De radiator kan zijn warmte niet goed kwijt en blijft dus heter.
Omdat deze wel 80 graden kan worden 9zelfs wel heter) kan de hitte stoffen waarvan banken gemaakt zijn zelfs beschadigen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Het maakt dus heel veel uit HOE VER de bank van de radiator staat, is dat 20 CM of meer dan zal het niet snel een probleem zijn maar is die afstand zeer gering, dan wordt de warmtewisseling enorm belemmerd.
overigens kan er geen brand ontstaan op deze wijze, het water van een CV wordt daar niet heet genoeg voor maar kan door de overdruk in het systeem zelfs heter worden dan 100 graden.
Alleen al daarom zou je een CV ketel niet hoger moeten zetten dan 90 graden, de kans op ernstige brandwonden en smeltend kunststof wordt dan veel kleiner.

Om een voorbeeld te geven, een radiator die 2000Watt af kan geven zal , met een bank er vlak voor, goed de helft afgeven en dat is geen onzin.

Verwarmen is immers een kwestie van het vermogen van warmte afgifte.
Al;s je bijvoorbeeld een deken over een radiator hangt, zal deze niet veel warmte af kunnen geven, de deken houdt hem immers lekker warm..........

Omdat de CV vaak gestuurd wordt door de thermostaat in de kamer , zul je je huis warmer stoken als je met een bank pal voor de radiator je kamer niet goed warm krijgt. Deze warmte wordt elders afgegeven en de CV moet MEER gas verstoken om de kamer op de gewenste temperatuur te brengen.
Ik denk niet dat je daar op zit te wachten.
Zelfs al heb je verder overal termostaatkranen op de radiatoren in huis, dan wordt aanzienlijk meer warmte afgegeven via de CV buizen, onderschat dat effect niet.

De CV ketel zelf zal pogen voortdurend zijn max keteltemperatuur te handhaven om de kamer toch warm te krijgen, allemaal niet goed, niet voor de CV , niet voor de buizen en radiatoren en niet voor je portemonnee.

Dat gas wat in EE gevonden is (4 miljard M^3) krijgen wij niet gratis, al wonen wij er bovenop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er wordt niet 'echt veel warmte' tegengehouden door een bank. Mits je deze er natuurlijk niet pal tegenaan schuift. Ik heb mijn bank ook voor de verwarming staan en in de zomer (buiten stookseizoen) gewoon tegen de vensterbank aan en zodra de verwarming weer aan moet gaat de bank met een kier van minstens 10-12 cm tegen mijn vensterbank. De vensterbank valt 10 cm over mijn radiator heen, dus is er altijd minimaal 20 cm tussen bank en verwarming.

De bank voelt echt nooit heet aan ofzo. Stralingswarmte valt ontzettend mee met radiatoren. Ze zijn gemaakt voor warmtecirculatie en niet om warmte te stralen.
Om verlies zoveel mogelijk tegen te gaan, zou je eventueel kunnen denken aan radiatorfolie tegen de achterkant van de bank aan en achter de radiator aan de wand. Zo wordt de warmte zoveel mogelijk gedwongen de hoogte in te gaan. Ikzelf heb dit niet, omdat ik uit ervaring heb gemerkt dat er niet veel warmte tussen bank en radiator blijft hangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Deb83,
Het hangt ook af van het feit of de bank volledig op de vloer staat of dat deze op poten vrij van de vloer staat. Wanneer de lucht beter kan circuleren levert dit ook meer warmte efficiency op, kan de ruimte thermostaat eerder uitschakelen en stopt het gasverbruik vroeger. Succes!