hoe krijg ik mijn werkblad weer mooi?

wij hebben sinds 4 jaar een nieuwe keuken, nu zit daar een zwartgranieten kunstof werkblad op, deze word nu een beetje faal hoe kan ik dit weer in dezelfde kleur krijgen? kan dat met azijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
22.8K

Antwoorden (6)

Ik heb een zwart granieten-look (!) kunststof aanrechtblad van de Ikea.
Daar heb ik toen een flesje van een soort olie bij gekocht en dat moet je dan regelmatig op je aanrechtblad aanbrengen.
Ik gebruik dat nooit want ik ben niet zo'n poets.
Maar naar zoiets moet je dus naar op zoek.

Er is ook een middel van HG:

HG kunststof 'snel' glans voor o.a. aanrechtbladen

HG kunststof 'snel' glans voor o.a. aanrechtbladen is een gebruiksklaar onderhouds- en beschermingsmiddel voor kunststof. Het product brengt glans op doffe kunststof oppervlakken en zorgt ervoor dat vet en vuil zich eenvoudiger laten verwijderen. Het product is daarmee ideaal voor gebruik in de keuken, bijvoorbeeld op kunststof aanrechtbladen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hg voor kunststof is geweldig, mijn zoon gebruikt het ook voor zijn dashboard in de auto, ons aanrechtblad schijnt eruit te zien om door een ringetje te halen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mijne ook.
Mer tis alted mer vur efkes...........
Eerst de oorzaak : graniet is een steensoort, een natuurlijk materiaal dat altijd wat poreus is, en je dus alleen maar mag schoonmaken met ZACHTE schoonmaakmiddelen (afwasmiddel, allesreiniger, groene zeep e.d.) . Daarnaast moet je het regelmatig behandelen met een speciaal onderhoudsmiddel, dan krijg je er eigenlijk nooit wat aan. Vermoedelijk is dat laatste niet voldoende gebeurd. Ook moet het soms (opnieuw)_ geimpregneerd worden, vooral als je met agressieve middelen aan de slag bent geweest.(Oplosmiddelen bijvoorbeeld).
Zeker op een zwart blad krijg je anders steeds (lichte) vlekken, die vaak wel weer verdwijnen, maar ook steeds weer nieuw ontstaan.

Om het hele blad weer mooi te laten glanzen is er echter ook wel een trucje uit de oude doos : gewoon opwrijven met melk. Dat is n;et vet genoeg om het weer wat te laten glanzen, maar niet zo desastreus als olie. Je moet het echter wel om de zoveel tijd herhalen.

Azijn zou ik zeker niet doen ; het is geen kalkaanslag, en azijn lost kalk op en is dus nooit het aangewezen middel voor steensoorten. Niet dat je hele aanrechtblad er van zal oplossen, maar het wordt er beslist niet beter van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus voor Marleen ;)"
Lekker op poetsen met witte was,en dan
goed uit vrijven.
burgos
12 jaar geleden
Probeer het eens met een doekje slaolie. Doet wonderen. Probeer het even op een stukje van de onderkant vooraf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal waarschijnlijk om een corian of een vergelijkbare kunststof gaan.
Ik zou deze oppoetsen met cif en als het ware het blad opnieuw "polijsten". Misschien is het, het beste om de leverancier te raadplegen, gezien je waarschijnlijk geen teststukje hebt en zo'n blad tamelijk duur is ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een zelfde (kunststof Ikea) blad en hetzelfde probleem. Helaas is het Ikea blad niet van zo goede kwaliteit en bij mij komen de vale plekken op de stukken die het meest gebruikt worden. Dit is slijtage en niet weg te poetsen (in mijn geval).
Tip voor aanrechtbladen, neem altijd een Duropal werkblad. Die zijn wat duurder maar zien er na 15 jaar nog goed uit bij normaal gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hoe krijg ik mijn kunststof aanrecht weer glanzend!\?