Hoeveel water hebben cactussen vetplantjes nodig?

Ik geef mijn cactussen en vetplanten(plantjes) 1x in de maand een scheutje water en toch rot er af en toe een weg. Geef ik ze dan toch teveel? En moet je ze in de wintermaanden ook water geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Antwoorden (3)

Als ze op kamertemperatuur staan moet je ze vaker water geven,gerust 1x per week.Blijven ze in de winter ook op kamertemperatuur ook iedere week.

Toegevoegd na 6 minuten:
Potkluit tussendoor wel droog laten worden.Zet je ze in de winter op een frisse plaats (onder de 10°)Dan hoef je ze geen water te geven.
12 jaar geleden
dat is wel weinig. Het regent dan wel niet zo vaak in de woestijn, maar als de lucht 's nachts afkoelt halen ze toch wat vocht uit de lucht. Dus vaker water geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een wegrot, heeft ie of te nat gestaan, of te koud, of een (nog slechtere) combinatie van beide.
Toch hebben cactussen en vetplanten zeker wel water nodig.
Het eerste waar ik aan denk als je op zich niet teveel water geeft, is de grond: kan eventueel overtollig water weg? Draineert de grond goed? Staan je planten in gewone potaarde of in een cactusmengsel? Potaarde kan water lang vasthouden, waardoor het te zompig wordt voor cactussen.
Je kunt speciale grond kopen, of je kunt de potaarde mengen met zand, zodat het water sneller wegloopt: dan neemt de cactus op wat ie nodig heeft, de rest moet weg kunnen lopen in een schotel of zo (zodat de cactus geen 'natte voeten' heeft) - op die manier zie je ook gelijk dat je teveel water geeft en kun je dat aanpassen.

Het is niet per se zo dat ze in de winter minder water nodig hebben - mijn lidcactussen zijn aan het bloeien en zitten vol knoppen, dus die krijgen wat extra water (met af en toe wat voeding). Hoewel ik vermoed dat ze vooral knoppen zijn gaan maken toen ze na een periode van heel erg minimaal water naar weer wat meer water zijn gegaan ;-)