Hoe zorg ik dat mijn bed niet meer kraakt?

Ik heb een 1,5 persoons bed. Het is eigenlijk gewoon een houten bedombouw met een houten lattenbodem erin en een matras erin. Thats it. Maar het zooitje kraakt nogal, Waardoor ik niet goed kan slapen. Wat kan ik hieraan doen (liefst met zo min mogelijk geld uitgeven) ??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
69K

Het beste antwoord

Het gekraak komt meestal door wrijving van hout op hout, bijvoorbeeld op de plek waar de bedombouw en de lattenbodem elkaar raken. Ook nieuwe bedden kunnen soms behoorlijk kraken, dus dat is echt niet altijd de ideale oplossing.

Op internet vind je ontzettend veel tips, die nog goedkoop zijn ook. Ik heb er een paar voor je op een rij gezet.

Doe wat (zonnebloem)olie op een doekje (of gebruik een zonnespray olie, dat werkt makkelijker) en smeer/spuit het op de krakende delen.

Een beddenspeciaalzaak adviseert een viltjes te gebruiken; dezelfde die je ook onder stoelpoten plakt. Je kunt ze o.a. bij Blokker kopen. Eerst de lattenbodem er even uithalen en op de plek waar hij op rust (de randen van het bed) plak je wat viltjes. Aan elke kant bijv. een stuk of twee, drie. Wel een beetje verdelen natuurlijk.

Een ander advies is om, op de plaatsen waar de lattenbodem tegen achter- of voorschot van de bedbodem komt, stukjes van een oude binnenband van een fiets te leggen. Het rubber vangt de bewegingen op en minimaliseert het geluid. Meerdere mensen schrijven dat ze hiermee goede ervaringen hebben.

Een andere suggestie: waar hout op hout ligt, de raakvlakken inspuiten me siliconenspray.

Doe een laag heet water in een teiltje en leg daarin een stuk Sunlight zeep. Laat het sopje een nacht staan, zodat de zeep gedeeltelijk oplost. Doop een doek in het sopje en maak alle houten delen van het bed of de trap flink vochtig. Desnoods nog een keertje herhalen, en je hebt geen last meer van gekraak!

Er bestaat echter een heel ouderwets middeltje, dat al jarenlang ook in de Enkhuizer Almanak staat, bij "grootmoeders middeltjes". Het schijnt prima en langdurig te werken. Strooi op de plekken waar hout elkaar raakt gewoon wat talkpoeder en je bent zeer lang van het kraken af.

Kortom, mogelijkheden genoeg om "kraakvrij" de nacht in te gaan. Mocht je ze, één voor één, gaan uitproberen, dan is het handig om te beginnen met de "droge" oplossingen. Dus niet eerst "gaan oliën" en later de talkpoeder gaan proberen. Dan wordt het een rotzooi.

Slaap lekker!
12 jaar geleden
Lass
een jaar geleden
Ik heb net de rand waarop de lattenbodem ligt beplakt met ductape... Kraakt niet meer..

Andere antwoorden (4)

stil liggen in je bed, of anders wat rubber tussen steken waar het kraak .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je niet goed slaapt ligt waarschijnlijk niet alleen aan het kraken maar aan dat je niet lekker ligt. Anders zou je niet zoveel bewegen in je bed. Het beste is natuurlijk een nieuw bed speciaal voor jou uitgezocht maar ik heb 10 jaar op een prima en goedkoop tweedehands bed van marktplaats geslapen.
Als zelfs dat te duur is dan kan je nog beter je matras op de grond leggen of je koopt een luchtbed van 10 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst eens goed kijken waar het kraken vandaan komt en als het aan de bedombouw ligt zou je bijv. de schroeven eens goed aan moeten trekken, of de ombouw meer draagvermogen geven met een extra lat of iets dergelijks.

Als het aan ligt aan het contact wat de bedombouw maakt met de lattenbodem zou je er iets onder kunnen leggen. Bijv. smalle stroken karton, schuimplastic.

Als het aan de lattenbodem zelf ligt en je latten uit de hoesjes kunt krijgen zou je daar ook wat tussen kunnen proberen te stoppen. Anders zul je daar niet veel aan kunnen doen, misschien ook nog de contactplekken inspuiten met siliconenolie, dus geen gewone olie (is in spuitbussen te koop).

Het is altijd een kwestie van kijken waar de wrijving door ontstaat en dan daar wat tussen stoppen, onderleggen of zorgen dat de wrijving wordt opgeheven.
12 jaar geleden
Gek, al dat gedoe met die andere antwoorden. Mijn bed is een lits-jumeaux. Groot dus. Houten kast, met 2 houten bodems erin. Bedeeld langs de breedte. En mijn bed kraakte zo ontiegelijk hard !!!! Wat ik heb gedaan is een stapel boeken onder de bodem gelegd als versteviging. En mijn bed is zo stil als maar kan. Heerlijk is dat ! Niet alleen voor het slapen ;). Maar omdat die boeken niet de oplossing zijn maak ik een houten frame als ondersteuning van de lattenboden.