Goudvissen in hun normale natuurlijke omstandigheden worden ongeveer 22 jaar oud.
Helaas doen wij in Nederland uit dierenliefde aan dierenmishandeling.
De meeste goudvissen zitten in Nederland in een kom.
Een gruwelijker leven voor een vis is er niet.
Een goudvis in een kom wordt hooguit een jaar. Kun je nagaan wat een rotleven zo’n visje heeft in zo’n kom.

Een goudvis heeft per 3 cm lichaamslengte minstens 4 liter water nodig, dat goed gefilterd wordt, niet troebel is en niet in de zon staat. (een goudvis is een koudwatervis!)
Dagelijks een KLEINE hoeveelheid droog visvoer.
Bovendien is een goudvis een sociaal dier, dat vereenzaamt als ‘ie alleen is. Zorg dus voor een vriendje.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ahh... dus eigenlijk gaan ze dood van verdriet..??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de mijne dan, die dus 14 is geworden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze je niet gewoon lopen neppen, Inethjuhhh ?
Mijn dochters dachten ook dat Korsakov (ja, zo heette onze goudvis, sorry, geintje van mijn man) vier jaar geworden was - maar dat was dan wel inclusief Korsakov de 2e tot en met de 5e. Na minder dan een jaar is het echt over. Toen ben ik maar met goudvissen gestopt ; vond het een beetje zielig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'vond het een beetje zielig' ... :-) wat een leuk verhaal weer Marleen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben toch ook een goudvis in een kom. Ik ken hem al 2 jaar en daarvoor was hij er ook al eventjes. Dat van hooguit een jaar klopt dus niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha neehoor ik ben niet genept. Wel een goede trouwens.
Ik kende de kenmerken van Bubbels. Daarbij was hij aan 1 oog blind, dus dat was goed te zien. Eerst was hij samen met Blub blub. Die zijn in het begin een aantal keer dood gegaan en toen hebben mijn papa en ik ze steeds samen begraven.
Nadat mijn papa 3x nieuwe vissen gekocht had, kreeg hij een tip van een collega om blauw spul in de kom te doen, waardoor ze meer zuurstof krijgen. Dat hebben we toen gebruikt en sindsdien bleven ze leven. Na een jaar of 8 is Blub blub overleden. En vorig jaar is Bubbels na een lang leven (;-)) ook overleden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel: Hoe rek ik dierenleed zo ver mogelijk op?
Snel doodgaan is voor een vis in een kommetje een verlossing.
Hoe langer de vis (met al dat kunst en vliegwerk) leeft, hoe langer het lijden duurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goudvissen hebben een ultra-kort geheugen dus lijden,
ik denk dat dat wel meevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rubro: Hoe verklaar jij dan dat een vis met een ultra-kort geheugen in eens actief wordt als het potje visvoer langs 'vliegt'?

Andere antwoorden (4)

Onze vis Bubbels is 14 geworden in een vissenkom, maar volgens mij worden er niet veel vissen zo oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo'n 15 tot 28 jaar. De oudste ooit is 49 jaar, maar daar hoef je dus niet op te rekenen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn goudvissen die wel 10 tot 25 jaar oud kunnen worden. Goudvissen in een kom zien er misschien gelukkig uit maar het tegendeel is waar. Mensen realiseren zich helaas vaak niet dat het voor de vissen een marteling is. Ook is het watervolume veel te laag, waardoor de temperatuur snel kan stijgen en dan gaat de goudvis ook dood. Het zijn actieve vissen die ruimte nodig hebben, hij heeft tenminste 45-55 liter water nodig om gezond te blijven. Ze hebben ook filtering en zuurstof nodig.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo is het. +1
Ik heb twee goudvissen in een acquarium, deze is niet rond maar rechthoekig en niet al te klein. Ze zijn ondertussen al bijna vijf jaar dus denk niet dat ze "ongezond" leven.