Aan welke eisen moet een parketvloer doen in een appartement i.v.m. DB?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.6K

Het beste antwoord

Het gaat hier weliswaar om laminaat, maar het aantal decibellen zal niet anders zijn:

Appartementen
Bij gebruik van laminaat in appartementen dient u rekening te houden met de wettelijke eisen qua geluidsdoorgave. Uw ondervloer moet voldoen aan de TNO geluidsnorm van 10 DB naar de normen van de bouwvoorschriften, die 1 januari 2005 in werking zijn getreden. Uw ondervloer moet geleverd worden met een TNO certificaat 2005.
Let er bij aanschaf op, dat er vele 10 DB vloeren worden aangeboden, die echter niet met certificaat geleverd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat er om dat je geen geluidsoverlast voor de buren veroorzaakt, en dat is in onderstaand staatje gegeven:

De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting

overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Wat je doet met je parketvloer, is geheel aan jou. Als je bijvoorbeeld altijd op je sokken binnen loopt, zal er niemand komen klagen over geluidsoverlast. Maar het klikken van hakken kan best wel geluid veroorzaken alleen betwijfel ik of je daarmee boven de genoemde geluidsgrenzen uit komt.

Afgezien van de wettelijke bepalingen gaat het er natuurlijk om dat je een goede relatie met je buren hebt en houdt, en dan is het (ook als je niet boven de 60 dB uitkomt in de nacht) beter om een isolatielaag onder je parket aan te brengen. Dat is ook nog eens beter als het gaat om betonvloeren, ook daarvoor moet je een isolatielaag en vochtwerende laag aanbrengen.
12 jaar geleden
Het parket zelf maak niet zo veel uit, het gaat meer om de ondervloer die je onder je parket legt, hierbij kan je kiezen voor sterk geluid dempende varianten.