Welke stand van mijn jaloezie gebruiken,om méér warmte in mijn kamer te behouden ?

Ik heb pas een nieuwe Luxaflex ( jaloezie) aangeschaft. Mijn vraag lijkt zo simpel,maar ik kom er niet uit.Deze jaloezie hangt (uiteraard) voor een heel raam-dus zónder andere te openen kleinere raampjes,maar er is WEL een luchtrooster.
Ik hod dat luchtrooster altijd open,ondanks dat er soms best wind op staat en dat wil ik zó houden. Als de jaloezie helemaal naar beneden staat en de dwarsliggende lamelletjes staan "neutraal"..welke kant moet ik dan opdraaien,om de warmte beter te benutten ? Naar rechts - donkerder- of naar links ? Leg uit ,waarom naar links of naar rechts beter / slechter is.

Met "neutraal" bedoel ik >> Zie foto

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
40.2K

Het beste antwoord

behalve de luchtstroom heb je ook nog te maken met zonne-energie. Om zoveel mogelijk warmte te vangen, moet je de overdag de doorlaat van licht zo groot mogelijk maken.Zo zorg je dat licht omgezet wordt diep in je kamer. Bij reflectie verdwijnt het licht, en dus de zonne-energie, weer naar buiten.
's nachts luxaflex dicht om te voorkomen dat de kamer warmte uitstraalt naar buiten. In dat geval de bolle kant naar buiten om zo min mogelijk lucht langs het raam te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dit zou wel eens een grotere invloed kunnen hebben dan de koude lucht. Als het donker is of bewolkt blijft de vraag wel staan.

Andere antwoorden (2)

Je luxaflex hebben een lichte bolling. Draai de 'bolle' zijde richting raam om zonlicht tegen te houden.

Draai bolle zijde naar binnen (van raam af) om warmte binnen te houden. En het is de mooiste zijde van luxaflex.

Overigens luchtrooster, waar mogelijk open houden. Zorgt dat vochtige lucht uit woning naar buiten gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de doffe, holle kant naar voren. Kun je zelf heel makkelijk beredeneren, als je in die stand probeert te kijken, hoe de warme luchtstroom naar buiten zou moeten komen. Je luchtrooster zit bovenin je raam, en op deze manier moet de lucht steeds een kleine omweg maken.

Zou je het andersom doen, bolle glimmende kant naar voren dan is de weg voor de warme lucht veel eenvoudiger. En ben je dus sneller je warmte kwijt. En ik begrijp dat dat niet de bedoeling is ;-)

Terzijde: als je het zó doet heb je ook geen last van "vals" licht.

Toegevoegd na 12 minuten:
Voor alle zekerheid: met "naar voren" bedoel ik richting kamer, of richting waar jij staat. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij zegt dus het tegenovergestelde van BvW. (zodat ik het goed begrijp)
Ik dacht het ook zoals jij het zegt:
Warme lucht gaat naar boven, en zo gaat de warme lucht de kamer in en de koude richting raam. (bij een raam zonder rooster blijft de koude lucht zo bij het raam)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! En zoals jij het zegt werkt het zelfs van 2 kanten. Als de warme lucht weg wil, dan zoekt die warme lucht een weg naar het rooster. Zodra die warme lucht bij de luxaflex aankomt, moet 'ie eerst een duikje naar beneden nemen. En daar houdt warme lucht niet zo van, want die wil altijd naar boven ;-) En de koude lucht die vanuit het rooster naar de kamer wil, moet ook een omweg maken.