Moet je een nieuwe koelkast echt 24 uur laten staan voor je hem in gebruik mag nemen ?

IK krijg vandaag een nieuwe koelkast maar ik hoorde dat je die eerst 24 uur moet laten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
69.5K

Het beste antwoord

Je moet hem wel enige tijd laten staan nadat hij vervoerd is, maar het hoeft geen 24 uur. Het ligt er ook aan hoe hij vervoerd is, als hij in een vrachtauto gewoon rechtop gestaan heeft is het niet eens nodig. Als hij liggend vervoerd is, kun je hem na 4-5 uur wel weer opstarten. Ik heb het zelf wel vaker zo gedaan en het is altijd goed gegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt het hoefde maar 4 tot 6 uur stond in het boekje en de mensen die het brachten vertelde het ook dat het ongeveer 4 moest

Andere antwoorden (4)

Het koel-middel in de leidingen is deels in vloeibare en deels in gas-vormige toestand. Het vloeibare gedeelte hoort onderin te zitten. Als een kast getransporteerd is zit dat allemaal verdeeld. De pomp is erop gebouwd om vloeistof rond te pompen en niet een mengsel van vloeistof/gas! Pompje kan daarom stuk gaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de nieuwe koelkast een tijdje rechtop moet blijven staan na transport is echt noodzaak. Hoelang dat moet?
Kijk in de gebruiksaanwijzing van je nieuwe apparaat. Het staat waarschijnlijk al op de eerste bladzijde. Zo neem je geen risico's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn nieuwe koelkast een uurtje laten staan, daarna aangedaan. Aangezien het toen meer dan 30 graden was, heb ik dat risico genomen, er is niets misgegaan. En volgens de bezorger is het goed om hem even te laten staan, maar 24 uur was echt niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een koelkast / vriezer / airco die rechtop (verticaal) vervoerd is geworden mag na 30 minuten in gebruik genomen worden.

Een koelkast / vriezer / airco die plat (horizontaal) vervoerd is geworden mag na +-4 uur in bedrijf genomen worden, dit heeft te maken met het terug zakken van het koelmiddel.

24 uur heb ik nog nooit van gehoord...
Als je de olie van je auto gaat pijlen dan wacht je toch ook geen 24 uur hoop ik...
Het heet puur te maken dat het vloeistof weer terug op zijn plek moet zakken.
een jaar geleden