Wat kost nou een dag een radiator aan?

Een radiator van ongeveer 80cm breed en 60 hoog, wat zal dit voor een dag kosten op halve warmte? En op volle warmte? Dit i.c.m. een nieuwe verwarmingsketel.
Ik ben erg benieuwd, want het voelt zo fijn om ook de wc verwarmd te hebben, en ik ben best zuinig op energie.

Ik vindt het lastig er zicht op te krijgen. Ik ben benieuwd of er hier iemand iets meer over weet!

Toegevoegd na 16 minuten:
Stel dat het buiten rond het vriespunt is, en dat mijn huis slecht geisoleerd is..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
23.3K
Steenuiltje
13 jaar geleden
Zonder verwarming kost het je niets en ben je weer héél snel van het toilet af! :) :)
Persoonlijk zou ik voor zulke korte bezoekjes geen radiator aandoen.

Het beste antwoord

Kijk op de weersverwachting en als het een paar dagen ongeveer de zelfde temperaturen blijft .
Schrijf je een dag de meterstanden op zonder de verwarming op de douche aan te zetten .
Schrijf de andere dag de meterstanden op en zet de verwarming op de douche aan .
Schrijf de andere dag de meterstanden op . en je weet wat de douche verbruikt
En reken voor de wc de helft van het verbruik en je weet dan ongeveer het verbruik van de wc .
Wel om de zelfde tijd de meterstanden opnemen .
Neem wel een verwarming waar een thermostaat aan zit .
En het kan nog goedkoper door de thermostaat eraf te draaien en dan zie je een schroef . draai die los en dan zie je als je goed kijkt binnen in een ronde plaatje met 2 gaatjes en draai die iets dicht met een punttang dan regel je de snelheid van de watertoevoer .
Het duurt dan iets langer voordat de verwarming heet wordt maar het is stukken goedkoper in het verbruik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Tja, dat licht er natuurlijk nogal aan hoe koud het buiten is. En hoe goed je huis geïsoleerd is,
En hoe groot de te verwarmen ruimte is.

Maar van zo'n radiator in het toilet word je vast niet arm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het kunnen uitrekenen maar dan moet je weten hoeveel calorieen die radiator afgeeft. Wat je ook kan doen is de radiator dicht draaien en kijken hoeveel gas je in een bepaalde periode van de dag verbruikt dan draai je hem open en kijkt hoeveel gas je hebt verbruikt. dan weet je het. Wel is van belang dat de omstandigheden van de buiten temperatuur gelijk blijven tijdens je test perioden.
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo belangrijk kijk er naar of jij geniet van dat kleine beetje confort dan is het het zeker waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kleine ruimte heb je zo verwarmd, maar die zal ook weer snel afkoelen. Daarbij is het onwaarschijnlijk dat het ritme van de thermostaat in de woonkamer een prettige aansturing voor de radiator op het toilet is. Ik raad je dan ook in ieder geval een thermostaat op de radiator zelf aan. Het verbruik zal dan ook niet zo hoog zijn; immers hij zal alleen aanslaan als het onder de voor jou ingestelde behagelijke temperatuur is.
Over precieze kosten valt moeilijk iets te zeggen: je moet in overweging nemen hoe koud de ruimte wordt zonder thermostaat, wat de gewenste temperatuur is, hoe koud de aangrenzende ruimtes zijn, hoe goed e.e.a. geisoleerd is en hoe groot de ruimte is.
Hoeveel mensen gebruiken het toilet? Misschien is het voordeliger om een elektrisch straalkacheltje te plaatsen en dat even aan te zetten als je moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik weet is het steeds opnieuw aan en uit doen meer energie kost dan het constant aan laten, trouwens als jij je prettig voelt met verwarming op toilet, so be it!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is ECHT geen peil op te trekken.
Wij zijn vanwege de aanschaf voor een nieuwe verwarmingsketel en isolatiewerkzaamheden weken zo niet maanden aan het (laten) rekenen geweest om te zien wat de meest efficiënte ketel plus radiatoren per ruimte is, en dat is echt een gebed zonder eind, waar je een vakman voor nodig hebt. Voor één individuele radiator in één enkele ruimte, is daar al helemaal niets zinnigs over te zeggen. En dan maakt het ook nog eens flink uit of je aardgas, een vorm van campinggas (woonwagen,stacaravan) of stookolie gebruikt, bijvoorbeeld.

Daarbij hangen de kosten voor verwarming af van de buitentemperatuur, de gewenste binnentemperatuur, de mate van isolatie van de ruimte, de grootte van de radiator, het rendement van je ketel en het aantal uren per etmaal dat je wilt verwarmen.

Als je hele huis verder is voorzien van CV, hoeft het uitbreiden daarvan met één enkele kleine radiator niet per se de wereld te kosten. Een elektrische olieradiator is al weer een stuk duurder, maar die kun je weer makkelijker wat vaker uitzetten.

Als je je huidige CV eenvoudig kunt laten uitbreiden door er een nieuwe radiator in serie) aan te koppelen, zullen de kosten redelijk marginaal zijn, zolang je je toilet niet naar de 30 graden stookt. Natuurlijk heb je wel de aansluit/aanschafkosten. Reken bij elke soort verwarming in een slecht geïsoleerde ruimte wel altijd op minimaal een paar euro (!) per DAG, of een percentage verwarmingsrekening ter grootte van het percentage dat de WC vormt van de verwarmde ruimtes in je huis. (Dat kun je uitrekenen met een energierekening in je hand en de oppervlakte van de verwarmde kamers).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem. De WC is aan de voorkant van een ( nog) niet geïsoleerde gevel op de noordkant. Zo koud 's winters! Het is ook nog eens een kleine ruimte en ik heb er toen een kachelventilator in opgehangen. Ziet er mooi uit, is een klein wit kastje en je kunt hem op 2 standen zetten. Ik heb hem op 1000 Watt staan, niet altijd aan maar naar behoefte. Hij blaast dus warme lucht.
's zomers kan je hem koude lucht laten blazen, op hete dagen ook lekker hoor. Hij kostte nieuw maar 3 tientjes!
Op jaarbasis, dagalijks 1 uur berekent kost hij €83.-

Electrische kosten kan je op mijn link wel uitrekenen, maar gas dat zou ik niet zo gauw weten.

http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
++