Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van welk materiaal is een onderbord voor de eettafel gemaakt?

Ik vraag het nog maar een keer met andere woorden want de tijd begint te dringen aangezien ik mijn kerstboom erop wil zetten. Ik heb 2 van die onderborden uit verschillende winkels. De ene is dun en dofzwart aan de onderkant, de andere is dikker en dofgrijs aan de onderkant. Vanboven zijn ze glanzend; lijkt wel gelakt. De kerstboom is echt en zal dus water nodig hebben. Kan zo'n bord daartegen?

13 jaar geleden
in: Interieur
736
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plastic zeiltje met daar overheen een mooi tafelkleed lijkt me een goed plan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Neen, daar moet je niet vanuit gaan.
De laklaag houdt weliswaar even (tijdens het diner ed.)
vocht weg van het onderliggende hout, maar na een dag of zo kun je al moeilijk te verwijderen vlekken krijgen en/of opgezwollen hout.
Dat komt omdat er krasjes in de lak kunnen zitten maar ook laten sommige vernissen water op den duur door en het onderliggende hout neemt dat als een spons op en zet uit.
Ik raad je aan om er een grote bak op te zetten, die bij auto-onderdelenzaken te koop zijn.
Die zijn niet duur maar kunnen goed tegen allerhande vloeistoffen en ontzien je tafel door drukverdeling.
Je weet dan zeker dat na nieuwjaar je tafel niet bedorven is.
De kunststof bak laat zich ook voor andere klusjes goed gebruiken , zoals het opvangen van motorolie etc.
waar ze oorspronkelijk voor bedoeld zijn.
Ik wens je een fijne kerst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de bovenkant goed in de lak zit, dan kan het bord er tegen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
vaak is dit een goedkope houtsoort
die wordt gebruikt om het blad te verstevigen

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zou sosieso oppassen met water ook als deze gelakt is kun je er kringen op krijgen {of je moet hem in een vierkante pot zetten,dan krijg je geen kringen}
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem de proef op de som: zet een nachtje het onderbord (in de gootsteen) vol met water. Als al het water er de andere dag nog in is kan het zijn dat die water bestendig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding