Hoe komt het dat wanneer een kaars en tijdje brandt het lont verdrinkt in het kaarsevet?

Dit gebeurt ook bij duurdere kaarsen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
28.2K

Het beste antwoord

De Dikte van kaars en dikte van de lont moeten in de juiste verhouding zijn.
De vlam op de lont ´zuigt´namelijk het gesmolten kaarsvet naar zich toe om te kunnen branden. Een dikke lont zuigt meer kaarsvet op, want brandt met een grotere vlam en geeft dan ook iets meer licht.

Met een dikke lont kan je een dikke kaars maken die goed (schoon) opbrandt.
Met een dunne lont kan je alleen een dunne kaars maken die, veel sneller natuurlijk, (op)brandt.

De meeste mensen kopen dikke kaarsen omdat ze denken dat die langer branden. Vaak kom je, zoals uit deze vraag blijkt, bedrogen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door de warmte.
het kaarsvet wordt zo warm dat het oplost
en het lont er soms, maar zeker niet altijd
erin verdrinkt en uit kan gaan.
vooral bij waxine-lichtjes het geval.
bij de meeste lange kaarsen gebeurt dit zelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de lont te lang is.

Er van uitgaande dat je s`avonds de kaars uitblaast en de volgende dag weer aansteekt. Dan zou je voor het aansteken beter eerst de lont een stukje korter kunnen knippen.

Heb er geen bron of wetenschappelijke onderbouwing voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een lont verbrandt meestal als hij de buitenkant van de kaars bereikt omdat daar de aanvoer van frisse lucht het best is.
De lont wordt zo geweven dat hij tijdens het branden gaat krullen (blijft de lont recht dan gaat de kaars walmen); bij bredere kaarsen wil de lont soms sterker krullen dan de kaars opbrandt en dan belandt de punt in het vet en dooft.

Toegevoegd na 5 minuten:
aanvulling: omdat daar de aanvoer van frisse lucht het best is En de aanvoer van kaarsvet het minst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan nog een reden zijn behalve het krullen.
Soms worden kaarsen aangestoken en weer uigeblazen zonder dat ze lang aan zijn geweest. De lont komt dan in een 'kuiltje' in de kaars terecht, omdat eerst het kaarsvet smelt dat het dichtst bij de lont is. Na een aantal keer kan een te diepe kuil ontstaan; als je de kaars dan weer aansteekt, smelt in korte tijd zoveel van het kaarsvet van de 'wanden' van de kuil dat het peil van het kaarsvet sneller stijgt dan de lont kan opzuigen en verdrinkt de lont.
De oplossing: de kaars lang genoeg laten branden; heb je eenmaal een diepe kuil, dan kan je een beetje kaarsvet eruit gieten als de situatie penibel wordt - maar pas op, niet teveel, dan is de lont in verhouding weer te lang, en gaat hij nog sneller kaarsvet opzuigen en nog sneller opbranden; dan wordt de kuil alleen maar dieper! In uiterste nood kan je proberen (als de kaars uit is natuurlijk) een stuk van de bovenkant van de kaars (de rand die boven de lont uitsteekt) weg te snijden.