Hypotheek compleet aflossen?

Je hoort vaak dat mensen zeggen dat je beter je hypotheek niet helemaal kunt aflossen. Waarom nou precies. Het is toch beter om helemaal geen rente te betalen i.p.v. genieten van renteaftrek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De redenering is als volgt:

Je betaald 5% hypotheek rente. Dit mag van bruto salaris (Het salaris voor inkomsten belasting, voor veel modaal + mensen 40%). Dus kan je bij de meeste mensen 40% van het betaalde bedrag aftrekken (Dat zou de inkomsten belasting zijn geweest die je anders betaald had). Effectieve betaalde rente: 0,6 * 0.05 = 0.03 = 3%.

Als je een spaar rekening opent die meer dan 3% rente geeft dan kan je beter sparen ipv aflossen. Immers: Je bespaart bij aflossen 3% rente betaling. Maar bij sparen ontvang je meer dan die 3 procent.

Het is een financieel wiskundig trucje wat in theorie goed klopt.
In de praktijk vergeten mensen te sparen en dan gaat de vlieger niet op. Ook zijn er mensen die het feit dat ze een paar ton lening hebben vervelend, ookal zou er een paar ton spaargeld tegenover staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hou er rekening mee dat de spaar rentes absurd laag zijn, end e hypotheekrentes toch nog vrij hoog (4-5% voor langere periode vast) en dan is het snel dudieljik dat op dit moment aflossen voordeliger is, in de meeste gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nou kijk. Dat denk ik ook. Dat is namelijk, dat men zegt ja, van de rente van de bank, die is meer dan de rente van de hypotheek, dus met de aftrek kan je dan meer rente krijgen dan betalen. Maar ZONDER rente kan je NOG MEER rente krijgen. Dus is altijd beter met zonder rente dan met rente met aftrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je het financieel kan veroorloven is het m.i. beter je hypotheek af te lossen. Want het is inderdaad zoals je zegt. Als je 40% van je rente af mag trekken, moet je altijd 60% nog wél betalen. Ik heb zodra het kon m'n hypotheek ook afgelost. Scheelt weer een slok op een borrel in de vaste maandlasten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar +1.
Een ander voordeel van niet helemaal aflossen is dat je zonder bijkomende kosten kunt bijlenen tegen een rente die veel lager is dan bij een doorlopend krediet of persoonlijke lening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hou er wel rekening mee dat de waarde van je woning wel in Box 3 valt en je dus vermogensbelasting daarover betaald (in de regel wel een stuk voordeliger dan kosten van hypotheekrente)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aflossen heeft wel zijn voordelen. Geleend geld is altijd duurder dan de opbrengst van de rente die vergoed wordt. Mag je nog rente aftrekken dan moet je dit narekenen wat het meest oplevert. Los je alles af kan je indien nodig altijd bij bv de RABO bank een pl nemen met dekking van je huis en je krijgt een lagere rente berekend. Ook andere leningen zijn veel makkelijker te krijgen. Je maandlasten gaan bij aflossen direct omlaag en je kan het bedrag dat je als aflossing betaalde lekker sparen en de rente die je betaalde voor een extra'tje in de portemonnee. Wat ik erg belangrijk vind is waar voel jij je het beste bij.