Ben jij op zoek naar een koophuis? Dan kom je er al snel achter dat je er met alleen een hypotheek niet komt. Je mag sinds 2018 namelijk maximaal 100% van de woningwaarde lenen. De koopsom kun je met de hypotheek dekken, maar een huis kost meer dan alleen de koopsom. Je krijgt namelijk met verschillende bijkomende kosten te maken. Om een huis te kopen zul je dus eigen geld moeten inleggen. Zowel bij bestaande bouw als bij nieuwbouw krijg je met bijkomende kosten te maken. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor het hypotheekadvies, de taxatie en het opmaken van de hypotheekakte door de notaris. Als je een huis 'kosten koper' koopt, dan moet je daar de overdrachtsbelasting ter hoogte van 2% en notariskosten voor de eigendomsakte en de inschrijving bij het Kadaster nog bij optellen.
Dan zijn er ook nog de optionele kosten. Heb je een makelaar ingeschakeld? Dan vraagt deze vaak een provisie van 1,5%. Ook eist een geldverstrekker naast een taxatie soms ook een bouwkundige keuring, bijvoorbeeld als je een huis koopt met meer dan 10% achterstallig onderhoud of als de taxateur reden ziet voor zo’n keuring. Wil je Nationale Hypotheek Garantie (NHG) of gebruik maken van een Starterslening? Ook dat kost geld: voor NHG betaal je 0,9% van de koopsom en het afsluiten van een Starterslening kost je € 750. een bankgarantie is helaas niet gratis. Ga er maar vanuit dat je ongeveer 1% van de waarborgsom betaalt aan de bank, met een minimum van € 200. Gemiddeld zal dit neerkomen op 4,1 tot 4,3 % van de aankoop waarde van het huis. Huis van 300.000 dus rond de 12300 en de 12600 euro