Wanneer je een huis zonder hypotheek wilt kopen, hoe gaat dat dan?

Meestal doet een bank al moeilijk bij het openstellen van je daglimiet naar €10.000 laat staan dat je een huis wilt betalen.
De daadwerkelijke transfer gebeurt dit via de tussenrekening van een notaris of direct naar de hypotheekrekening van de bank?

5 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (3)

Indien u overeenkomt een woning zonder voorbehoud van financiering te kopen, dan zal u, door de verkopende partij/notaris, waarschijnlijk om een bankgarantie gevraagd worden. Dit om uw solvabiliteit te waarborgen, totdat de transactie (via de notaris) daadwerkelijk heeft plaats gevonden. U kunt, mits u over de liquide middelen beschikt, uw bank verzoeken een bankgarantie af te geven. Hiervoor brengt uw bank wel kosten in rekening. U bent vrij om te doen met uw eigen geld wat u wilt. Uw bank zal echter wel het bedrag moeten reserveren, dit is geen kwestie van moeilijk doen, maar heeft te maken met de balans en reserves etc van de bank. Als u geen hypotheek afsluit, dan is er natuurlijk geen sprake van een hypotheekrekening. Een bank zelf heeft geen hypotheekrekening, wat u hier precies bedoelt, is mij onduidelijk. Als een bank niet akkoord gaat een daglimiet op bijv. een rekening courant of debit-kaart te verhogen naar EUR 10.000,- is het meestal geen kwestie van “moeilijk doen” maar eerder een kwestie van onvoldoende saldo / cash-flow denk ik. Zelf heb ik mijn huis vrij van hypotheek gekocht en ik kan het u niet aanraden. Het is aan te bevelen een hypotheek af te sluiten (al is het maar gedeeltelijk). Zonder hypotheek zal bij uw jaarlijkse belasting aangifte ontdekken dat u minder posten kunt aftrekken dan wanneer er wel een hypotheek op de woning rust. (Zie “aangifte” op de site van de belastingdienst, onder het kopje “eigen woning” voor meer informatie).
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
Je kunt alleen de rente aftrekken en dat is dan ook maar een gedeelte.
tinus1969
5 jaar geleden
Min, vanwege die fixatie op 'je moet wel iets aftrekken'. Je kunt alleen iets aftrekken als je eerst meer moet betalen.
Als ik je goed begrijp koop je een huis zonder zelf een hypotheeklening af te sluiten? Je betaalt dus gewoon in één keer de koopsom?
Als dat geld op jouw rekening staat, zou ik inderdaad ruim op tijd de betaallimiet verhogen - zodat je eventuele problemen met je eigen bank ook op tijd kunt regelen.

Betaling gebeurt normaalgesproken via een derden-rekening (tussen rekening) van de notaris zodat die kan controleren dat er daadwerkelijk is betaald. Ook hiervoor: neem op tijd contact op met je notaris. Die zal mss ook willen weten hoe je aan dit geld komt (voor grote betalingen kan er een meldplicht zijn).
5 jaar geleden
Neem contact op met je bank voor het eenmalig overmaken van een bedrag dat hoger is dan je daglimiet.
Betaling gebeurt door de koopsom en alle andere kosten te storten naar de derdenrekening van de notaris. Die maakt het geld pas over naar de verkoper (of diens hypotheekbank) nadat de akte van levering (overdracht) is ingeschreven bij het Kadaster. Pas dán is het eigendom overgegaan, meestal een a twee dagen nadat de akte bij de notaris is gepasseerd.
De ratio hier achter is dat er bijvoorbeeld op de dag van levering beslag op de woning gelegd zou kunnen worden. Schuldeisers, faillissement etc. Als je al hebt betaald, maar de akte is nog niet ingeschreven bij het Kadaster, dan ben je vreselijk het haasje..