welke kosten moet een koper van een huis betalen?

Als de advertentie voor een huis zegt: "k.k.", wat als ik het goed heb betekent "kosten voor koper", welke kosten worden er dan bedoeld? En wat moet een verkoper doen aan papierwerk als hij een huis waar geen hypotheek op zit verkoopt?

Vast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Kosten koper houdt in dat u naast de uiteindelijke koopsom ook de bijkomende kosten moet betalen. U kunt er vanuit gaan dat deze kosten ongeveer 6% van de koopsom bedragen. De kosten die worden bedoeld als kosten koper aankoop huis zijn o.a.:
2% overdrachtsbelasting
Notariskosten
Kadastrale rechten
Een verkoper met of zonder hypotheek heeft geen papierwerk moet alleen zorgen dat hij de koopacte van zijn huis heeft de rest doet de notaris.
Toegevoegd op 21 januari 2019 19:50: bron
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
6% waarvan 2% overdrachtsbelasting? Dus 12.000 voor de rest bij een gemiddelde woning? Dat klopt niet.
tinus1969
5 jaar geleden
@paulus811. 6% is een redelijke schatting van de totale kosten voor aankoop + financiering.