Kun je een koopcontract van een woning overnemen?

Mijn vriend heeft een jaar geleden een huis gekocht samen met een vriend van hem.

Nu wilt zijn vriend opeens dat het huis wordt verkocht. Mijn vriend wilt dat huis wel behouden.

Mijn vraag is, of het mogelijk is, om het koopcontract van zijn vriend over te nemen. Zodat het contract van het huis op beiden naam komt, en niet meer dus op die van zijn vriend.

(Ik heb zelf ook een baan en een vast contract)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Tuurlijk. De algemene regel is dat als je gezamenlijk eigenaar bent een van de eigenaren zijn deel mag verkopen mits de andere eigenaren daar mee instemmen.
Lijkt me hier dus geen probleem.
De prijs kun je zelf overeenkomen, of afspreken dat je het huis laat taxeren door een gezamenlijk aan te wijzen deskundige.
Daar zit dus helemaal geen probleem.
Een ander verhaal is de financiering. Het is van belang dat je tijdig overlegt met een hypotheekadviseur, dieo.a. kan beoordelen of je inkomen voldoende is. Aannemende dat je niet contant kunt betalen. Voor de bank verandert er immers ook een en ander, en zij willen vooraf wel zeker weten dat je de kosten kunt betalen.
Juridisch: je neemt niet zijn koopcontract over. Je koopt zijn aandeel in het huis, en wat je daarover afspreekt wordt vastgelegd in een nieuw contract. Je zult ook zelf financiering moeten regelen. Zijn deel van de hypotheek overnemen gaat niet. Er komt een nieuw contract met de bank.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Dat moet toch ook weer via de notaris?
Plus
Reddie
5 jaar geleden
Plus. '' je neemt niet zijn koopcontract over''.
(En je moet ook overdrachtskosten betalen).
(En die vriend moet een boete betelen voor vervroegd aflossen).
(Etc).