Hoe waren de hypotheekregels omtrent aflossen rond 2000?

Tegenwoordig moet je verplicht aflossen binnen x jaar, hoe was dat rond 2000? Was je toen ook al verplicht een deel af te lossen binnen x jaar of zat er op basis van inkomen al een gedeelte van de maandelijkse hypotheek dat bestemd was voor aflossen?

6 jaar geleden
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Met de invoering van het Belastingplan 2001 is de maximale aftrek van hypotheekrente voor een bestaande hypotheek beperkt tot 30 jaar. Voor bestaande hypotheken is de maximale periode van 30 jaar gaan lopen op 1 januari 2001. Aflossen moest je altijd al. Je kon nu nog een aflossingsvrije hypotheek hebben daar betaalde je dan alleen maar rente over. Maar die moest aan het eind van de periode wel afgelost worden.
ItisILeClerc
6 jaar geleden
Op een aflossingsvrije hypotheek hoefde niet afgelost te worden. Je betaalde (en betaalt) alleen rente. Aflossen gebeurt pas bij verkoop van het huis.

Antwoorden (1)

Rond 2000 mocht je gewoon een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, dus alleen rente betalen. Ook was een tophypotheek mogelijk dus een hogere hypotheek dan de dagwaarde van het huis. Waar vanuit gegaan werd is dat tijdens de looptijd het huis meer waarde zou worden, dus dat de hypotheek aan de einde van de looptijd betaald kon worden uit de verkoop van het huis.

Wat verandert is dat in Amerika en ook in minder mate in Europa slecht hypotheken zijn afgesloten en daardoor het bankenstelsel geklapt is. Dus de regels zijn scherper geworden. Je krijgt dus minder makkelijk een hypotheek van de bank en de belastingvrijstellingen zijn beperkt.

Dus voor de oude hypotheken van rond 2000 was er geen verplichting vanuit de belastingdienst om af te lossen. Deze is er nu wel. Maar dat geld alleen voor de nieuwe hypotheken. En ook voor de hypotheken die opnieuw afgesloten worden. Je kunt wel een aflossingsvrije hypotheek afsluiten, maar dan wel zonder belastingvoordeel.