Wat neemt een hypotheker als marktwaarde m.b.t. eerste huis kopen ?

Koopsom of taxatiewaarde ?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben namelijk op zoek naar een hypotheekverstrekker die de taxatiewaarde als marktwaarde neemt.
Ik wil niet dat ie naar de koopsom vraagt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Dat hangt er van af. De geldverstrekker bepaalt wat die marktwaarde precies is. Dat kan zijn:

- De koopprijs van de woning
- De koop-/aanneemsom, eventueel vermeerderd met grondprijs, bouwkosten, meerwerk, bouwrente en aansluiten nutsvoorzieningen
- De getaxeerde waarde, eventueel na verbouw

De marktwaarde is dus de waarde die de woning oplevert onder normale omstandigheden.

Toegevoegd na 1 uur:
Toegevoegd naar aanleiding van de uitbreiding van de vraag:

Een hypotheekverstrekker zal in principe altijd naar de koopsom informeren, ook als daar de hypotheek niet op wordt gebaseerd. Als de taxatiewaarden en de koopsom sterk uit elkaar liggen kan dat duiden op fraude en daar werken hypotheekverstrekkers liever niet aan mee. Betrokkenen lopen vroeg of laat tegen de lamp, wat vaak leidt tot een situatie waar de koper niet langer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het risico voor een hypotheekverstrekker is te groot.

Als de koopsom boven de taxatiewaarde ligt, krijgt de staat krijgt meer overdrachtsbelasting (2%) dan haar toekomt. Mogelijk is de te lage prijs echter feitelijk een schenking van koper aan verkoper, waardoor schenkbelasting (10-40%) wordt ontdoken. Als de koopsom sterk onder de taxatiewaarde ligt, krijgt de staat te weinig overdrachtsbelasting. Mogelijk is de te lage prijs feitelijk een schenking van verkoper aan koper, waardoor schenkbelasting wordt ontdoken.

De Belastingdienst zal in je aangifte inkomstenbelasting de WOZ waarde van de woning naast de hypotheekschuld en je overig vermogen uit je vorige aangiftes leggen. Dat gebeurd geautomatiseerd. Als daar een afwijking in zit, kan dat aanleiding geven tot nader onderzoek.