Hebben verkopers ook een boeteclausule van 10% bij annulering verkoop woning?

We hebben een huis op het oog en als wij een voorlopig koopcontract tekenen dan moeten we een boete van 10% betalen als we er van af zien tenzij we de financiering niet rond krijgen. Mogen verkopers daarna de koop nog annuleren zonder dat ook zij 10% boete moeten betalen? Ik weet dat je dit allemaal in het voorlopig contract kunt regelen maar wat is doorgaans de regel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Nee, verkopers hebben geen speciale boeteclausule; verkopers kunnen gewoon niet annuleren.
In Nederland geldt; koop is koop, tenzij een koopcontract iets anders regelt.
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Als het huis na het contract afbrandt, zullen ze wel moeten annuleren.
tinus1969
7 jaar geleden
@paulus811, dat is nog maar de vraag. Je koopt immers niet alleen het huis maar ook de grond en die kan geleverd worden.
walter
5 jaar geleden
Of wanneer jij als koper niet op tijd voldoet aan de eventuele gevraagde bankgarantie of waarborgsom. Dan mag men de koop ontbinden. Maar dat heb je dus zelf in de hand.
De voorwaarden wie wanneer wat mogen ontbinden staan in het contract.