hypotheek overnemen ouders:, kan dit?

Hallo,Dit situatie is als volgt:Mijn ouders hebben een huis met een woz waarde van 4 ton. Hypotheek die op moment nog openstaat is 315.000. Ik wil later graag gaan wonen in dit huis. Op dit moment verdien ik te weinig om het huis over te nemen. Ik ben enigskind. Stel dat ik over 10 jaar het huis wil overnemen dat staat er nog ong. €157.000,00 hypotheek open. Ik moet bij een overname natuurlijk 10 en 20 % procent belasting betalen maar mag ik dan ook de resterende hypotheek overnemen? Mijn ouders willen niks aan mij verdienen. De reeds afbetaalde hypotheek is een schenking van hun. De resterende hypotheek moet ik dan wel overnemen. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
23K
ronron1212
7 jaar geleden
De woz waarde is niet zo belangrijk. Als je ouder jou het huis willen verkopen moet je het laten taxeren. Je zult een reële prijs voor het huis moeten betalen. Het bedrag dat je aan je ouders gaat betalen is de hypotheek die je zult moeten afsluiten. (een hypotheek overnemen gaat niet. De rest dus het verschil tussen aankoopprijs Dus de reële waarde van het huis is dan een schenking en daar zul je belasting over moeten betalen.

Antwoorden (2)

Het probleem is, dat je niet de hypotheek moet overnemen, maar het huis. De hypotheek is alleen maar de manier om dat huis vervolgens te betalen.

Kortom, je moet tzt het huis van je ouders overkopen, en je ouders daarvoor een redelijke prijs betalen (de WOZ waarde is een redelijke indicatie voor wat ongeveer een redelijke prijs zou zijn). Als je te weinig betaalt, is de rest een schenking.

Om je ouders dat geld te betalen, moet je zelf (waarschijnlijk) geld lenen, in de vorm van een hypotheek (eigenlijk: hypothecaire lening).

Toegevoegd na 3 minuten:
Mbt 'de reeds afbetaalde hypotheek is een schenking van mijn ouders: 'Dat kan dus NIET. Of beter gezegd, je ouders mogen je best een huis van 4 ton schenken, maar over die schenking moet dan (fors) belasting worden betaald.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad Tinus1969. En de belastingdienst houdt rekening met de WOZ-waarde. Bij overlijden is het zelfs zo: stel de WOZ-waarde is 4 ton, woning wordt na overlijden van iemand verkocht voor 3 ton, dan nog gaat de belastingdienst m.b.t. erfbelasting uit van 4 ton, met als gevolg dat je bezwaar moet indienen tegen de WOZ-waarde bij de Gemeente en het ook hard moet kunnen maken dat de woning geen 4 ton maar 3 ton waard was.
Eén van de aspecten van tax-planning is de fiscaal vriendelijke overdracht van vermogen van ouders naar kind(eren). Aangezien ik geen details ken raad ik aan een belastingadviseur te raadplegen.

Uitgaande van de gestelde vraag:
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat jullie de woning en de hypotheek op naam van zowel ouders als kind zetten, het kind wordt mede-eigenaar en medeschuldenaar.
Ingeval een stabiele financiele positie van ouders zal de hypotheekverstrekker hier vermoedelijk geen bezwaar tegen maken. Met de notaris en in overleg met de hypotheekverstrekker kan in de komende 10 jaar dan jaarlijks tot bijv. het bedrag van de eerste schijf van de schenkingsbelasting worden overgedragen aan het kind door de overdracht van het eigendom van de woning middels notariele akte (akte van eigendom). Bij een substantieel bedrag speelt wel mee dat de ouders huur zouden moeten betalen maar dit kan weer worden verrekend door verlaging van de jaarlijkse schenking van het woningdeel. Of deze constructie voordeliger is t.o.v. de vrijstellingen binnen het erfrecht kan ik niet beoordelen.

Tax-planning betekent een risico omdat er nu financiële afspraken worden gemaakt terwijl de afspraken pas in de toekomst geëffectueerd worden en er dus sprake is van onzekerheid.