Maakt het uit wanneer (binnen een jaar) een EXTRA aflossing doe op mijn hypotheek?

Het gaat om een annuïteitenhypotheek met iedere maand dezelfde maandlasten (zolang ik niet extra aflos).

Detailvragen:
[1] Hoe zit het met 'per maand' of 'per jaar'? Worden mijn maandlasten direct (de volgende maand) al lager na de aflossing? Of gaat dit pas vanaf het volgende loopjaar in?

[2] Ik meen te herinneren dat sommige mensen de grootste aflossingen deden in december. Heeft dit te maken met bepaalde belastingregelingen in het lopend fiscaal jaar?

[3] Ik mag ieder jaar 10% boetevrij EXTRA aflossen. Nu heb ik de hypotheek afgesloten in de maand april. Wordt er met 'ieder jaar' een kalenderjaar of loopjaar bedoelt? oftewel: tot 31-12-2016 of april 2017?

7 jaar geleden
3.3K
Ivana
7 jaar geleden
Dat moet je aan je hypotheekverstrekker vragen (de bank?). Het zou kunnen zijn dat je een boete krijgt. Versneld aflossen mag niet altijd.
Utrecht
7 jaar geleden
Doorgaans worden de maandlasten vanaf de volgende maand aangepast (zodra de extra aflossing is verwerkt). Zelf ben ik ook bezig om extra af te lossen (en inleggen op banksparen). Het verschilt blijkbaar per bank of product hoe een jaar loopt: soms is het een kalenderjaar, soms een loopjaar vanaf contract datum. Dus even goed navragen bij de hypotheekaanbieder. Voor de belastingaangifte (eigen vermogen) is 1 januari de toetsingsdatum. Dus als je wat extra spaargeld over hebt, is het verstandig een extra aflossing net vóór 1 januari te doen. Anders betaal je er voor de belasting weer een heel jaar 1,3% rente over.

Antwoorden (2)

Bij een annuïteitenhypotheek is de maandbetaling gelijk maar omdat de aflossing stijgt met hetzelfde bedrag als waarmee het rentebestanddeel daalt, zal bij een eigen woning de belastingbesparing lager worden. Dus de totale maandlasten dalen.

1. Als de extra aflossing niet meteen tot rentedaling zou leiden dan zit er iets scheef bij de renteberekening. In de bepalingen (waarvoor je getekend hebt) van de geldgever (dus de hypotheeknemer) staat hoe (bij extra aflossing) de rente en waarover de rente berekend wordt. Ga zo nodig naar je bemiddelaar of bel de bank.

2. Ja. De stand van de geldmiddelen is bij de jaarwisseling is grondslag voor box 3. Als je pas aan het eind van het jaar aflost dan heb je op het spaargeld nog bijna het gehele jaar rente (al zal dat tegenwoordig erg weinig zijn).

3. Doorgaans wordt met het jaar het kalenderjaar bedoeld. Lees de voorwaarden of vraag de geldgever
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij annuiteiten neemt de maandlast niet, maar TOE over tijd. Dit komt doordat de hypotheek rente aftrek daalt. Je moet wel opletten dat je rente kan dalen doordat je door een risicoklasse heen bent.