Is het mogelijk een koopwoning over te nemen zonder hypotheek?

Is het mogelijk om een koopwoning van iemand over te nemen ( Dus de wettelijke eigenaar van het pand worden) maar zelf geen hypotheek afsluiten. Een kennis van mij vertrekt namelijk naar het buiteland en ik wil het graag overnemen. Ik betaal de maandelijkse hypotheek ( deze blijft op haar naam die neem ik niet over) en van de woning word ik als eigenaar aangesteld.

Kortom kan ik de lasten maandelijk betalen zonder de hypotheek over te sluiten naar mij naam en de woning op naam krijgen ? Naar mij weten is dit mogelijk, maar vraag het voor de zekerheid toch maar even na.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee dat kan niet huis is onderpand van de hypotheek dus als het huis op jouw naam staat heeft de bank geen onderpand meer.
En je moet geen hypotheek oversluiten maar afsluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee dat is niet mogelijk, het kan/mag niet zo zijn dat de woning van jou is, terwijl de ander persoon verantwoordelijk is voor de hypotheek. Het zal wel zo zijn dat je maandelijks netjes betaalt, maar als het puntje bij het paaltje komt, wordt zij daarop aangesproken en is zij eindverantwoordelijke betreft de kosten/hypotheek en niet jij.

Verder moet er ook nagedacht worden over het deel wat reeds is afgelost (en de kosten/rente daarvan). Ik ga er van uit dat de huidige eigenaar niet voor jou zit af te lossen.

Het beste is om de bestaande hypotheek over te laten zetten naar jou MITS de hypotheekverstrekker daarmee akkoord gaat (dus dat je oa. voldoet aan de inkomenseis). De woning is nu (nog) eigendom van de hypotheekverstrekker (althans, dat is hun onderpand) dus hij bepaalt met wie ze wel/niet in zee gaan.