Waar word de hoogte van een hypotheek op gebaseerd als je deze aanvraagt?

Een collega van mij die fulltime in een winkel als verkoper werkt is op zoek naar zijn eigen woning. Hij woont momenteel in een huurhuis maar heeft ruzie met zijn buren(koopwoning) die zich passief-agressief opstellen waardoor hij graag wilt verhuizen. Dus in de pauze samen gezocht naar huur-/koopwoningen in de regio. Toen hij een paar leuke huisjes rond de €100.000,- had gezien, ging hij op zoek naar een hypotheek. Hier bleek dat hij een hypotheek kan krijgen tussen de €30.000,- en €55.000,-.

Wij verdienen niet veel met een salaris van +/- €18.000,- op jaarbasis met vast contract. Maar dit viel ons toch wel tegen. Waar word de hoogte van de hypotheek op gebaseerd?

Aanvullend: Huurwoningen die in aanmerking komen voor huurtoeslag zijn er hier in de regio nagenoeg niet. De woningen die wel worden verhuurd, worden verhuurd als vakantiewoningen waardoor huurtoeslag hier ook niet mogelijk is.
Betekent dit uiteindelijk dat mijn collega hier geforceerd uit de regio zal moeten vertrekken of zien wij nog een optie over het hoofd?
Bemiddeling met de buren heeft overigens ook geen zin, de buren zouden hebben aangegeven hier geen behoefte aan te hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoogte inkomen is bepalend voor de hoogte van de hypotheek als de taxatie waarde ook hierbij klopt.
Erna55
7 jaar geleden
Je collega heeft ruzie met de buren... "die zich passief agressief opstellen".
Wat wil je collega van zijn buren ?
De buren hebben geen behoefte aan bemiddeling.
Betekent dit dat zij accepteren dat er een conflict ( of verschil van mening ) is ?
is het een oplosbaar conflict? Je collega kan de buren verder links laten liggen en uit de weg gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De term passief-agressief is mogelijk misplaatst. Hij heeft aangegeven dit op een dergelijke wijze te ervaren.
Waar het op neer komt is dat de buren constant nieuwe dingen zoeken om over te klagen, zodra er word getracht hier een gesprek over aan te gaan word er door zijn buren niet thuis gegeven.
Verder weet ik weinig over de situatie maar hij heeft aangegeven weg te willen.

Het beste antwoord

Er zijn op Internet allerlei staatjes waarop je kunt uitrekenen welk bedrag je ongeveer maximaal aan hypotheek kunt krijgen. Gewoon googelen op "hoeveel hypotheek kan ik krijgen met mijn inkomen" en dan heb je ze voor het uitkiezen.

Dit maximum wordt bepaald aan de hand van je bruto jaarinkomen, je leeftijd, het soort inkomsten, of je een partner hebt, of kinderen, overige inkomsten, vakantiegeld, dertiende maand, leningen, alimentatie, en dergelijke. Je moet namelijk wel het bijbehorende maandbedrag kunnen aflossen, ook op de langere termijn.

Als ik deze staatjes "blanco" invul (alleenstaande, 18.000 bruto per jaar, geen extra lasten) kom je overal inderdaad rond de 30.000 euro uit. En voor die prijs koop je nog geen garagebox.

Het probleem zit hem in het lage bruto jaarinkomen ; 1500 euro bruto per maand is nauwelijks minimumloon. De leeftijd van betrokkene kan ook een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aflossingsbedrag (rente + aflossing) mag een wettelijk bepaald maximum percentage van salaris bedragen. Dit percentage is dan ook nog eens afhankelijk van of je nog meer financiële verplichtingen hebt of niet.
7 jaar geleden
Beste ...,

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat je netto salaris daarmee bedoeld.

Terwijl zij hetgeen bedoelen wat er op jou jaaropgave staat, dus incl. vakantiegeld, evt. 13de maand, etc. Dus al doe je je bruto maandloon x 12, dan ben je er nog niet.

Dan komt daar de huidige vaste kosten bij kijken (die breng je in mindering) in dezelfde berekening.

Maar het klopt inderdaad dat je tegenwoordig zelfs met een modaal inkomen geen huis kan kopen. Koopwoning is weggelegd voor tweeverdieners of mensen die (ruim) boven het modaal verdienen (modaal is ong. 30 tot 35k bruto per jaar).

Ik had het ooit voor mezelf uitgerekend (ik verdiende modaal) maar ook dat was niet genoeg om een huisje te kopen (ik kon een hypotheek nemen van kleine 80k).