mag een bank om inzicht vragen in je bankrekeningen bij andere banken?

het gaat om een bestaande hypotheek, waar al 10 jaar lang gewoon wordt voldaan aan de verplichtingen, zonder enige achterstand.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heb je een krediet aangevraagd bij bij de bank die om inzicht vraagt?

Antwoorden (2)

Zodra jij bij een bank iets aanvraagt, al is het een te openen rekening, dan vragen zij jou het hemd van het lijf. Geef je geen of niet genoeg openheid van zaken (antwoord) dan krijg je vast als antwoord dat het niet doorgaat.

De bank vraagt van alles om zich in te dekken en het risico te beoordelen dat zij lopen als zij met jou in zee gaan. Zo kunnen en zullen ze ook naar je inkomen vragen.

Ja een bank mag dit vragen. Zij moeten genoeg weten om hun zaken veilig te stellen , om het risico dat zij eventueel kunnen lopen te beoordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hat antwoord van jodokus52 is maar een deel.
Banken dienen zich te houden aan de Algemene zorgplicht in de Wet op het Financieel toezicht.

Komt er op er op neer dat banken maar ook verzekeraars, tussenpersonen een gedegen onderzoek moeten doen of jij de risico's etc. wel kunt dragen behorende bij het product dat je afneemt.

Waarschijnlijk is het niet of ze dat wel mogen maar moeten vanuit de zorgplicht.