Hoe ziet het maandelijkse bedrag eruit bij een hyptoheek?

Bij het afsluiten van een hyptoheek van €100,000 met een looptijd van 30 jaar.
En het gaat om een annuïteiten hyptoheek vorm met 3% rente vast voor de gehele 30 jaar.

Hoe zou het bedrag dat je per maand moet betalen eruit zien en hoe zou het verdeeld zijn.

3% van 100,000 = 30,000
totale bedrag = 130,000
looptijd = 30 jaar
maandelijkse bedrag = 362

Is dit dan ook ongeveer hoe het zou zijn of bekijk ik het verkeerd
En het bedrag wat ik maandelijks moet betalen is dit het dan ook betreft de hyptoheek of komen er ergens nog kosten bij die ik over het hoofd zie?

Ik ben nieuwsgierig naar hoe het maandelijkse bedrag is opgebouwd en de bedragen en nummers die ik genoemd heb zijn nergens op gebaseerd

bvd

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Het bedrag is niet "met de hand" uit te rekenen. Vroeger had je hiervoor interesttafels, tegenwoordig rekenmachines en internetapplicaties.

Een gewone annuiteit is een maandelijks gelijk bedrag dat bestaat uit rente en aflossing. De rentebecomponent is bij de eerste termijn het hoogst en bij de laatste termijn het laagst. Uiteraard omdat de rente berekend wordt ovet het nog niet-afgeloste bedrag. De aflossing is bij de eerste termijn het laagst en bij de laatste termijn het hoogst.

Toegevoegd na 6 minuten:
Samenvatting

Periodebedrag 421,60. Dat betaal je dus maandelijks aan rente en aflossing.

Aantal perioden 360
Totaal betalingen 151.777,45
Totaalbedrag 100.000,00
Totale rente 51.777,45

Berekend met de tool uit de bron. De rente is fiscaal aftrekbaar maar dat staat geheel los hiervan.

Toegevoegd na 15 minuten:
Alle jaren betaal je dus (eur 421,60 × 12) = eur 5059.20. In 30 jaar dus eur 151.776.-.
In het eerste jaar is het rentedeel (eur 100.000 x 3 procent) = eur 3000.-. Het aflossingsdeel dus (eur 5059.20 - eur 3000) = eur 2059.20.

Het saldo van de hypotheek ns 1 jaar is dus (100.000 - 2059.20) = 97940,80. Enz. Enz.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik moet een kleine correctie aanbrengen op mijn antwoord. Ik schreef dat de rente het eerste jaar 3 procent van 100.000 was ofwel 3000. Dat zou kloppen als er het hele jaar niets afgelost zou zijn. Dat is echter wel het geval want dit gebeurt maandelijks. Bij iedere maandbetaling wordt het rentebedrag dus iets lager.

Met dank aan de reactie.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Prachtig en uitgebreid antwoord bedankt. Verhelderend dit antwoord
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
weet je dat je totale kosten over 30 jaar met een lineaire hypotheek lager zijn?

Andere antwoorden (1)

Was het maar zo.....
Het eerste jaar betaal je één-dertigste aan aflossing, dat is € 3.333,-.
Daar bovenop betaal je 3% rente, dat is € 3.000,-. Dus totaal €6.333,-en dat is €27,75 per maand.

Toegevoegd na 34 seconden:
€ 527,75 per maand.
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Dat klopt in dit geval niet omdat vraagsteller vermeldt dat het gaat om een annuiteit. De aflossing is dan in het eerste jaar (relatief) laag en neemt vervolgens ieder jaar toe.
tinus1969
7 jaar geleden
En daarom min
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet niet maar ik betaal in het begin juist meer rente dan aflossing
Computoon
7 jaar geleden
Bij een "gewone" annuiteit is dat altijd zo.