Mag ik nog een aflossingsvrije Hypotheek afsluiten?

Ik heb op dit moment een koophuis met een behoorlijke overwaarde, ik heb een ouderwetse spaarhypotheek(89000) , die loopt nog 8 jaren en mijn de woning is verkoopbaar voor zeker 200.000 euro. We hebben een nieuwe woning op het oog, ong (300.000). Mag ik daarnaast bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek afsluiten voor bijv 150.000 euro? mijn oude hypotheek willen we door laten lopen en meenemen naar het nieuwe huis. Ik weet dat ik geen recht meer heb op rente aftrek bij de nieuwe aflossingsvrije hypotheek maar er zijn regels dat je tegenwoordig móet aflossen en dat doe ik in feite met zowel de spaar als de aflossingsvrije hypotheek niet.
Mogelijk is een combi van annuïteiten en aflossingsvrij.

Toegevoegd na 12 uur:
De vraag is dus of ik naast mijn spaarhypotheek ook nog een aflossingsvrije hypotheek mag afsluiten, ik weet dat ik dan geen rente aftrek heb maar ik heb me laten vertellen dat je tegenwoordig maar een bepaalt percentage van de waarde van je huis een aflossingsvrije hypotheek mag afsluiten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Erna55
7 jaar geleden
Mag een bank nog een aflossingsvrije hypotheek aanbieden ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jawel
fisbel
7 jaar geleden
Een aflossingsvrije hypotheek afsluiten mag nog steeds. Maar de rente in aftrek nemen mag dan niet, omdat de nieuwe lening niet meer voldoet aan de regelgeving zoals die bestaat sinds 2013.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan krijg je toch een woekerpolis??
Dat wil je toch niet!?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
met een spaar hypotheek spaar je voor de aflossing. Het gespaarde bedrag moet daarvoor worden gebruikt. Is dus wel gericht op aflossing
tinus1969
7 jaar geleden
Waarom zou je een aflossingsvrije hypotheek willen? Een annuitaire hypotheek is door de belastingaftrek (waarschijnlijk) goedkoper, zelfs als je de aflossing meerekent.

Antwoorden (1)

Dat is geen probleem. De hoogte hang af van de eisen die de geldverstrekker stelt en verschilt per geldverstrekker. De 30 jaar termijn is alleen fiscaal van belang.