Wat is de betekenis van de "hypothecaire inschrijving" ?

Ik heb een hypotheekbedrag (= het geldbedrag dat ik huur) maar daarnaast staat er een hoger bedrag als "hypothecaire inschrijving". Wat betekent dit en wat is het nut/doel ervan?

Toegevoegd na 2 dagen:
Ik bedoel met geld huren dat ik een hypotheek heb(de rente is immers als het ware huur voor geld).

8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De bank wil graag voldoende zekerheid om - ingeval van achterstand door de geldlener - uit de opbrengst van de woning zijn geld terug te kunnen krijgen. Het is noodzakelijk om de inschrijving van de hypotheek dus hoger te maken dan de oorspronkelijke lening want ook de achterstallige rente en de overige kosten moeten hieronder vallen. de overige kosten kunnen bijvoorbeeld de veilingkosten of de kosten van het beheer van de woning of zelfs het deels opknappen van de woning om een hogere prijs te kunnen krijgen.

Per saldo zie je dat de meeste banken ongeveer 40% hoger inschrijven dan dat de lening groot is.