kan je een hyptheek nemen zonder eigen geld?

Ik heb een intentieverklaring voor vast dienstverband en een max hypotheek van 203.000 euro. Mijn leeftijd is 24 jaar.

Nu heb ik een woning gezien die ik echt graag wil kopen en die kost 170000 euro. Dit is in Amsterdam waar de woningmarkt echt op hol geslagen is dus wil graag nu mijn kans grijpen aangezien ik niet van kamer naar kamer kan blijven zwerven wat veel stress met zich meebrengt en een ziek hoge huurlast.

Het probleem is; ik heb geen eigen geld. Ik kan misschien 2000 euro bij elkaar sprokkelen maar dan ben ik er wel. Niemand in mijn omgeving kan bijspringen ik sta er alleen voor.

Mijn vraag is dus kan ik, aangezien mijn inkomen hoog is (46k/jaar) en ik 30.000 onder mijn max hypotheek zit dit mee laten financieren in de hypotheek?

Dankjullie wel

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gaat dus om zowel k.k als eigen geld

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Inbreng eigen kapitaal vermindert maandlast en kredietrisico
Wie eenmaal besloten heeft tot de aankoop van een eigen huis of appartement, wil de droom van die 4 eigen wanden liefst zo snel mogelijk vervullen. Heeft men echter niet de beschikking over eigen vermogen, bijvoorbeeld uit spaargeld, een schenking of erfenis, dan ontbreekt bij woningzoekenden vrijwel altijd het eigen geld dat nodig is om de maandlast draaglijk te maken.

Ten minste 20, maar beter nog 30 procent van de aankoopprijs zou dat moeten zijn, zo luidt een traditionele vuistregel. Want daardoor vermindert niet alleen de maandelijkse betaling, maar ook het kredietrisico voor bank en klant.