Als mijn loonbelasting van 42% naar 40% gaat heeft dat ook gevolgen voor mijn hypotheekrente aftrek?

Als de plannen doorgaan volgend jaar om de loonbelastingschijf van 42% terug te brengen naar 40% is het volgens mij ook zo dat ik niet meer de oude 42% kan aftrekken van mijn hypotheek vanaf volgend jaar, ik vroeg me af of dit ook zo is.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Reddie
8 jaar geleden
Je formulering klopt niet.
Je hebt nooit 42% van de rente mogen aftrekken, en straks dus geen 40%. Je trekt de rente af van je belastbare inkomen.
En omdat je straks maar 40% belasting betaalt, krijg je dus ook maar 40% terug.
Effectief inderdaad minder dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook van belang is welk deel van je salaris in de 42% valt.

Antwoorden (1)

Voor je hypotheekrenteaftrek verminder je je belastbare inkomen met de betaalde rente. Hier veranderd niets. Over je belastbare inkomen betaal je belasting en betaal je over laatste deel 40 in plaats van 42 procent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Ik vind de laatste zinnen van de reactie van Reddie hierboven duidelijker dan uw laatste zin: (je laatste deel??) Reactie Reddie:
Je trekt de rente af van je belastbare inkomen.
En omdat je straks maar 40% belasting betaalt, krijg je dus ook maar 40% terug. Effectief inderdaad minder dus.
Computoon
8 jaar geleden
Volgens mij wordt er door Reddie iets anders geschreven dan bedoeld wordt. De rente wordt niet afgetrokken van het belastbaar inkomen. De rente wordt als aftrekpost in mindering gebracht en daardoor wordt het belastbaar inkomen lager dan het (onder verder gelijke omstandigheden) zou zijn geweest zonder die aftrek. Het voordeel van de renteaftrek wordt kleiner door een percentage van 40% in plaats van (afgerond) 42%. Daartegenover staat het voordeel dat het nettoinkomen hoger wordt, omdat daarvoor dan ook (in voorkomend geval) 40% telt in plaats van 42%.
.
fisbel
8 jaar geleden
Het is nog preciezer te zeggen:
De rente wordt in mindering gebracht op het (meestal bruto) inkomen box 1. Dit is preciezer te zeggen. Voor de eigen woning is namelijk niet de betaalde hypotheekrente bepalend voor de aftrek. Dat is het saldo van inkomsten en uitgaven eigen woning. Dit saldo is gelijk aan eigenwoningforfait minus betaalde hypotheekrente. Dan zijn we er nog niet. Als er persoonsgebonden aftrekposten zijn zoals giften, specifieke zorgkosten, partneralimentatie worden ook deze aftrekposten in mindering gebracht op het (bruto) inkomen. Tenslotte rolt er het belastbaar inkomen box 1 uit.