Is een hypotheekadviseur verplicht?

In verband met orientatie op aankoop woning heb ik de vraag of ik een hypotheek kan sluiten (bedrag circa 75.000) voorgelegd aan een hypotheekverstrekker. Deze geeft aan dat zij niet kunnen en mogen adviseren en dat ik een hypotheekadviseur daarvoor in de arm moet nemen. Echter, het is puur ter orientatie en het is nog helemaal niet zeker of de aankoop door zal gaan. Vraag is nu of dit verplicht is? (aangezien ik van vele mensen om mij heen hoor dat een hypotheekadviseur erg duur kan zijn, het kost je zo 1500 a 2000 euro). Verder zegt de hypotheekverstrekker dat alleen een adviseur een (nieuwe) hypotheek kan beoordelen en aanvragen. Maw: als ik een lening wil, moet ik dan verplicht ook een hypotheekadviseur inschakelen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerste gesprek is gratis bij de hypotheek adviseurs
tinus1969
9 jaar geleden
Andere hypotheekverstrekker bellen. Of een hypotheekadviseur en zeggen dat je eerst gratis vrijblijvend advies wil.

Antwoorden (1)

Nee, een hypotheekadviseur is niet verplicht. Maar u moet dan wel over goede kennis beschikken mbt hypotheken.

Bij ABNAMRO kan u een hypotheek afsluiten zonder advies.

Zo zijn er meer online spelers die dit aanbieden.

Overigens zijn er wel banken waar de policy is dat men alleen hypotheken kan afsluiten via een erkend hypotheekadviseur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo en dank voor de recatie. Wellicht heb ik de vraag te onduidelijk gesteld. Ik ben mij slechts aan het orienteren en het is nog helemaal niet zeker of ik wel een hypotheek af ga sluiten. Het enige wat ik wil weten is of ik in mijn huidige situatie aan de voorwaarden kan voldoen om 75.000 te lenen voor de aankoop van een huis. Die vraag heb ik aan een hypotheekverstrekker gesteld. En daar krijg ik bij deze hypotheekverstrekker dus geen antwoord op zonder de tussenkomst van een adviseur....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze vraag kun je voorleggen in een gratis adviesgesprek. Eerste geprek is meestal gratis. Verder houdt niets je tegen je te verdiepen in hypotheekvormen en diverse eisen van banken. Met goed googlen kun je die vinden.