Kun je de ex partner verplichten (evt via de rechter) om het gezamenlijk huis over te nemen als de NHG zegt dat dit mogelijk is?

Persoon X kan volgens NHG huis overnemen. Wilt dit echter niet.
Persoon Y, de partner, kan het huis niet overnemen maar wil natuurlijk ook niet met een restschuld blijven zitten (NHG scheld in dit geval nl dan de restschuld niet meer kwijt).

Kan een rechter beslissen dat X het huis moet overnemen daar aantoonbaar is gemaakt dat die het kan betalen?
En als die het dan niet wilt dat hij het dan later maar zelf in de verkoop zet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Als het een gezamenlijk huis betreft, zal het huis verkocht moeten worden als geen der partners het wil of kan overnemen. De baten/schulden zullen dan worden verdeeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan je ex dus niet dwingen tot het overnemen? Om onder die restschuld uit te komen? zou toch te gek zijn als iemand het kan overnemen en die zegt: "Nee, daar heb ik geen zin in"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou pas echt gek zijn als je iemand kunt dwingen om iets te kopen wat hij/zij niet wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het hier over een gedwongen verkoop. En waaruit onderzoek is gekomen dat een van de partners dan het wel kan overnemen. Werk, fam, vrienden is in deze stad en maandlasten niet veel meer dan huurhuis. Wat ik gek zou vinden is dat iemand je mee kan sleuren ik in een restschuld uit eigen zak betalen (ala 40000)
ronron1212
9 jaar geleden
Ja Gouranga zo is het wel als je getrouwd bent geweest deel je daarna alle schulden en baten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is het risico als je samen een huis koopt.