Wil lening dochter voor huis100.000 euro omzetten in schenking. Wat is het effect als ze het volgend jaar verkoopt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Reddie
9 jaar geleden
Dan heeft ze een hoop centen op de bank, en moet ze vermogensbelasting betalen.
fisbel
9 jaar geleden
Als uw dochter haar huis verkoopt zal er overwaarde ontstaan. Dit heeft gevolgen t.a.v. de hypotheekrenteaftrek van een eventueel nieuw te kopen huis. Voorbeeld: verkoop woning € 220.000 Resterende hypotheek € 80.000
Overwaarde € 140.000 Nieuwe woning € 300.000 Voor € 140.000 is geen hypotheekrenteaftrek mogelijk.
Slechts 160 / 300 deel van de hypotheekrente is aftrekbaar.

Het beste antwoord

De overwaarde, dus het verschil tussen de opbrengst en de dan lager geworden eigen woningschuld (de lening), wordt € 100.000 hoger (aangenomen dat de lening lager is dan de verkoopopbrengst).
Dat betekent dat wanneer ze opnieuw binnen 36 maanden (alleen of samen) een huis koopt dat ze dan minder fiscaal aftrekbaar kan lenen.
Met andere woorden de winst moet ze aan het nieuwe huis besteden.