Hoeveel rente geef ik bij een deeltelijke maand aan bij de voorlopige teruggave?

Overdrachtsdatum 21-11. Voor de voorlopige teruggave moet de rente worden aangegeven die dit jaar word betaald. Hoe worden de maanden gesplitst? 21-11 tot 20-12 een maand en dan 21-12 tot 31-12 ?
Hier de gegevens:
Overdracht 21-11-2014
Rente maand 1: 375,33 EUR --> dit is dan van 21-11 tot 20-20, toch?
Rente tweede maand: 374,70 EUR --> moet ik dan rekenen: 374,70/ 31 ( dagen) * 11 ( dagen) ? Dus 132,96 EUR?

Alvast bedankt

Groet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

U wilt een voorlopige teruggaaf voor 2014. En u wilt gedetailleerd weten hoeveel rente u daarin kunt aangeven. U kunt zich de moeite besparen. Want de teruggaaf betreft een voorlopige teruggaaf. Pas achteraf blijkt hoeveel de werkelijke teruggaaf exact is. M.a.w.: u rondt de rente van 2014 naar beneden af. Als later blijkt dat u de rente te voorzichtig heeft ingeschat, krijgt u de belastingteruggaaf alsnog.

Er speelt nog iets. Zes miljoen Nederlanders moeten voor 2014 naar verwachting belasting terugbetalen vanwege het niet opnemen in de loonbelastingtabellen van 13e maand, bonussen, overwerk, vakantiegeld. Het kan dan gaan om honderden euro's.

Misschien treft ook u dat lot. U zou dan kunnen beslissen om voor 2014 geen VA aan te vragen en u te concentreren op de VA2015 - binnenkort weer beschikbaar.
Als u de VA2014 toch wilt indienen zal de voorlopige teruggaaf niet meer bedragen dan zo'n € 200. Detaillering in uw hypotheekrenteaftrek 2014 is kruimelwerk en betreft minder dan € 10 teruggaaf.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als er in 2014 eenmalige kosten t.a.v. de hypotheekrente zijn op te voeren, kunt u deze kosten uiteraard meenemen in uw Voorlopige Aanslag 2014. Of anders volgend voorjaar bij de aangifte.
fisbel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neem gewoon het jaarbedrag, en daar het gedeelte van over de dagen tot 21-11
Het betreft een voorlopige teruggave.
Je kunt het nooit exact berekenen omdat de bank er hun eigen berekening op uitvoert. Die berekening geef je op bij de definitieve opgave.
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
@Reddy:
U vergist zich in het tijdvak. Er wordt pas m.i.v. november 2014 hypotheekrente betaald.
De strekking van uw antwoord is juist.