Hoe kan ik een tweede huis financieren?

Huidige situatie: een koophuis met hypotheek alleen op mijn naam. Nu ben ik getrouwd (hogere gezamenlijke inkomen) en we willen een andere huis kopen om daar te gaan wonen. Huidig huis willen we graag verhuren. De bank gaat niet akkoord met permanent verhuur (alleen tijdelijk, onder leegstand wet). Ik vroeg me af wat voor mogelijkheden zijn om een huis verhuren en een andere kopen? Ik weet dat je kunt voor oude huis een of meerdere hypotheken aansluiten en op deze manier toch verhuren, en huidige hypotheek meenemen naar een nieuwe woning. Weet iemand hier meer van?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Je hebt recht op hypotheek rente aftrek voor een eigen koophuis. Als de bank niet akkoord gaat met het verstrekken van een hypotheek op twee huizen dan kan het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
rente aftrek is niet belangrijk. Als een bank niet akkoord gaat, dan kan wel een andere bank akkoord gaan ;) De vraag is hoe dat precies werkt. Als je een huis koopt voor verhuur dan wordt het niet volledig gefinancierd, bijvoorbeeld max 80% koopsom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Banken zijn niet zo happig om een tweede hypotheek te verstrekken. Of en voor welk bedrag je bij een andere bank een tweede hypotheek kunt nemen hangt af van je inkomen, overwaarde eerste hypotheek, andere schulden enz. Hetzelfde geldt voor de vraag hoeveel kapitaal je zelf moet inleggen.

Het beste antwoord

Een bank zal bijna altijd 'nee' zeggen als je vraagt of je de woning mag onderverhuren. Dat heeft te maken met het feit dat het huis bij gedwongen verkoop als jij je hypotheek niet meer kan opbrengen minder opbrengt met huurders erin (en die kan de bank er niet zomaar uitschoppen, ook niet als jij failliet gaat).

Je kunt natuurlijk prima twee huizen kopen, gewoon met twee afzonderlijke hypotheken. Er zijn vele met jou die ergens een tweede (vakantie)huis hebben staan.

Wat het probleem vaak is: je hebt alleen recht op hypotheekrente aftrek voor het huis dat je hoofd verblijfplaats is. Als jullie dus een tweede huis erbij kopen, met tweede hypotheek, en daar gaan wonen, krijg je voor je oude huis niet meer de hypotheekrente aftrek.

Daardoor gaan de kosten behoorlijk in de papieren lopen. Als je getrouwd bent, maar ook als je niet getrouwd bent maar wel op hetzelfde adres samenwoont, of fiscaal partner bent kun je niet het ene huis op de een z`n naam zetten, en het andere huis op de anders naam.

Zelfs als je een tweede huis zou huren, en dat zou je hoofdverblijf worden zou je formeel geen recht meer op hypotheekrente aftrek hebben. (even aangenomen dat je zoals elke Nederlander Roomser dan de paus bent en netjes vertelt dat je koophuis niet meer je hoofdverblijf is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! "Je kunt natuurlijk prima twee huizen kopen, gewoon met twee afzonderlijke hypotheken. Er zijn vele met jou die ergens een tweede (vakantie)huis hebben staan." Hierover zou ik eigenlijk meer informatie willen hebben. Hoe een tweede hypotheek krijgen? Wat gebeurt met de eerste hypotheek: meenemen naar een nieuwe woning? Want anders kan ik mijn oude huis niet verhuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is natuurlijk nogal omslachtig om je oude hypotheek mee te nemen naar het nieuwe huis, en dan voor het eerste huis een nieuwe hypotheek af te sluiten waarin je bedingt dat je het huis ook mag verhuren. Het is niet zo eenvoudig te bepalen hoe hoge hypotheek je kunt nemen naast je berstaande hypotheek. Als je serieus een tweede huis overweegt, zou ik het financiële plaatje echt een keer met een hypotheekadviseur bespreken, concreet met alle cijfers op een rijtje en een eventueel huis dat je op het oog hebt. Er zitten aardig wat haken en ogen dan, dat is m.i. te ingewikkeld om allemaal zelf te overzien en via internet uit te zoeken.