Vanaf wanneer mag een hypotheek adviseur kosten berekenen zonder dit door te geven?

Hallo allemaal,

Ik ben in januari voor een oriënterend gesprek geweest bij de adviseur van mijn schoonouders voor een hypotheek. Echter bleek al snel dat het toen nog niet mogelijk. Inmiddels klaar voor een hypotheek en gevraagd voor een oriënterend gesprek. Na dit gesprek werden de kosten duidelijk en heb nadien gevraagd of hij voor een huis een totaal som wou berekenen.

Ben toen toen voor second opinion bij andere adviseurs geweest en die bleken goedkoper te zijn en betere rentes aan te bieden dus is de keus makkelijk toch?

Echter laat de eerste adviseur (duurdere) nu weten dat als ik niet met hem in zee ga hij €500 euro advies kosten in nota brengt. Zonder hier vooraf iets over te zeggen en zonder ik iets getekend hebt en of offerte heb aangevraagd.

Mag dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vind dat heel raar toen ik voor me hypotheek ging praten was het gratis tot ze echt advies en dergelijke gingen geven maar moest toen eerst tekenen dat ik dit wist
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ok dus zolang ik niets getekend heb, sta ik in mijn recht om dit niet te betalen?

Het beste antwoord

Hij kan het wel proberen, maar als er geen afspraken over gemaakt zijn hoef je niet te betalen. En al zeker niet als er niets op papier staat. Voor hem het risico van het vak.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt als een bus. Je moet eerst een dienstverleningsovereenkomst hebben getekend.
(overigens nog een tip: kijk niet alleen naar de laagste rente, maar ook naar de voorwaarden en de geldverstrekker die er achter zit!)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie!
Ja ook de voorwaarden van de verstrekker waren beter,en hij bood aan NN ( 4,2% 20 jaar vast bemiddelings- kosten 2600)) , en de goedkopere bood aan NIBC direct (4,09% 20 jaar vast bemiddelings- kosten 1900) Las inderdaad ook over die dienstverlening overeenkomst bij AFM maar heb hier van hem niets over gehoord of voor getekend.
Ook las ik dat dit op de site van de bemiddelaar moet staan en ook dat is niet het geval. Dus ja als ik jullie antwoorden samenvat lijkt het erop dat dit niet kan. Zal hem nog wel een flesje wijn voor de moeite gaan brengen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb een middels een email terug waarin hij ook beseft dat die Juridish niet sterk staat en dus geen nota stuurt, bedankt !