Mijn partner verlaat mij tijdens de bouw, wat doet men best met ons hypotheek?

Beste,

Ik zit namelijk met een extreem probleem waar zelfs mijn notaris me niet mee kon helpen.
De situatie is als volgt:
Mijn partner en ik die wettelijk samenwonend zijn een huis aan het bouwen. Daarvoor hebben we een hypothecaire lening afgesloten ter waarde van €320k (grond + nieuwbouw SOD)
Omwille van de strengere energienormen en andere zaken zijn de plannen van de woning gewijzigd en dient er een extra van €50k geleend te worden van de bank, daarvoor kregen we een belofte van de bank.

Nu beslist mijn partner me om te verlaten, ze heeft al een jaar lang een relatie met iemand anders waar ik niet van wist.

De notaris raadt aan dat we het huis afmaken (is nu niet veel waard) en dat iemand van ons het huis koopt.

Hoe kan ik dit probleem met zo weinig mogelijk schade oplossen?
Het lijkt erop dat ik nu nog serieuzer in de problemen zit.

Overname vd lening lijkt me onmogelijk.
- De venale waarde van de woning na werken wordt geschat op €415k
- De volledige lening komt op mij te staan,
- er moet 2.5% van 1/2e van de totale waarde van de woning betaald worden aan de notaris (+- €6k)
- er moet nog eens 21% btw betaald worden op de helft van de waarde van de woning voor als ik het me niet vergis zou dit zo'n €43k zijn.
- moet de helft van het verschil tussen leenbedrag en waarde van de woning aan de partner betaald worden. (415k-370k)/2= €22k
- Helft van de woonbonus verdwijnt
- Lening herzien (langer aflostermijn)
...
Wat moet ik doen???

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
ronron1212
10 jaar geleden
De waarde van de woning is de waarde die die nu heeft minus de lening wordt waarschijnlijk schuld. Dat wordt gedeeld door 2.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt als we de 50k lening nu nog samen nemen voor de afwerking en de overname zou dan zo snel mogelijk geschieden nog voor dat de bouw hervat wordt.
de lening wordt dan een schuld. Begrijp ik dit goed?
Wat betekent dit dan voor de overnemer?
ronron1212
10 jaar geleden
Als je nu uit elkaar gaat is de bouwplaats met wat er mogelijk nu gebouwd is niet waard wat het zou opbrengen als het huis wel gereed is. Dus moet ze dan de helft van dat verlies dus de waarde nu minus de opgenomen en uitbetaald hypotheek betalen.

Antwoorden (1)

Het lijkt mij verstandig om op een zo kort mogelijke termijn met de bank te overleggen.

op het moment dat het mogelijk is om de bouwplannen en de hypotheek over te nemen zou ik dit direct doen tegen de huidige waarde. (zoals je aangeeft is er nu niet veel waard waardoor er ook geen uitkoop van de ex partner nodig zal zijn)
er zullen we wat notariskosten zijn voor het uitschrijven van de ex partner zodat dit ook netjes in het kadaster vermeld staat. (2,5% lijkt mij in dit geval extreem veel)
Het is mij niet duidelijk waarom je BTW verschuldigd zou zijn.

op het moment dat de woonbonus wordt aangepast is dit iets dat met de bank moet worden doorgenomen in het kader van de financieringsmogelijkheden.
ook het aanpassen van de lening is iets dat met de bank moet worden doorgenomen.

Op het moment dat de bank (en ook geen andere bank) niet bereid is om de financiering op alleen jouw naam voort te zetten of aan te passen dan rest je niets anders met de bank te overleggen welk pad het juiste is.
Nu alles verkopen en de opgenomen lening aflossen. In dit geval komen de lasten en eventuele restschuld voor jullie beider rekening
Gezamenlijk de woning afbouwen en daarna verkopen en de hypotheek aflossen waarna de restwaarde tussen jullie beide wordt verdeeld.

sterkte ermee