Hoeveel overwaarde heb ik precies?

Ik heb een huis verkocht in 2006 voor €190.000,- Ik had daarop een hypotheek van €100.000,- en dus een overwaarde van €90.000,- die ik moest investeren in mijn volgende woning.

Ik heb toen een huis gekocht voor €260.000,- gekocht maar slechts €70.000,- geïnvesteerd (hypotheek van 190.000) en had dus een restschuld van 20.000 waarvan ik geen rente mocht aftrekken.

Ondertussen is de crisis ingezet en kan nu mijn huis verkopen voor €250.000,- Hoewel het dus een hoger bedrag is dan mijn hypotheek is het lager dan wat ik er voor heb betaald.
Is mijn restschuld nu €10.000,- of nog steeds €20.000,-?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

De overwaarde is het verschil tussen
a. de hypotheek. Je hebt geld geleend en dat moet worden terugbetaald.
b. het bedrag wat je voor het huis krijgt.

Verkoop jij je huis voor 250.000 en heb je nog een schuld bij de hypotheekbank
van 100.000, dan heb je dus 150.000 overwaarde.

Dus je lost je schuld af. Misschien heb je al een deel afgelost.
Maar je kunt toch zelf zien wat je nog aan schuld hebt bij de hypotheekbank? Als je alles terugbetaald hebt, dan heb je geen restschuld.
Je verrekent de kosten.
En wat je overhoudt is jouw overwaarde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dat is bij een echtscheiding de berekening niet bij wat er gevraagd wordt daar gaat het over de fiscale effecten
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
Ik lees niet dat Momopoyal een antwoord geeft m.b.t. Echtscheiding. De berekening van wat een restschuld is is zeker niet tot echtscheiding beperkt
.
Momopoyol geeft met haar conclusie geen antwoord op de vraag. De vraag van vragensteller is expliciet wat de overwaarde is.
ronron1212
10 jaar geleden
het gaat om de fiscale conceqenties in de vraag niet om restschuld in de zin van wat is restschuld.
Als ik jouw vraag goed begrijp heeft de vraag te maken met de bijleenregeling. Je hebt € 190.000 geleend terwijl je een eigen woningreserve had van € 90.000. Van deze reserve heb je € 70.000 aangewend om de woning te kopen. Dat betekent dat je in box 1 als eigen woningschuld hebt opgenomen € 170.000. Over dit bedrag is de hypotheekrente aftrekbaar. De resterende € 20.000 van die hypotheeklening heb je opgenomen als schuld in box 3. Nu verkoop je deze woning met een verlies van € 10.000. Wat nu als je een andere woning koopt? is de eigen woning reserve dan € 90.000 of € 80.000 (het oorspronkelijke bedrag min € 10.000 verlies). Ik denk dat de nieuwe eigenwoning reserve € 80.000 is (immers: als je de woning met enorme winst had verkocht, was de eigen woningreserve ook toegenomen).

Antwoord: na betaling van de hypotheekschuld blijkt dat je geen "echte" schulden meer hebt. Koop je een nieuwe woning, dan moet je rekening houden met een eigen woningreserve van € 80.000
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Mijns inziens een goede uitkomst. De onderbouwing hoe de eigenwoningreserve van € 80.000 ontstaat had echter beter gekund.. Wel goed dat u vermeldt dat de € 20.000 als consumptieve lening in Box 3 mag worden opgenomen. Een plusje voor het 'waagstuk' de overwaarde te bepalen. Altijd lastig, want je maakt gauw een denkfout.
Er ontstond in 2006 een eigenwoningreserve (overwaarde) van € 90.000 De overwaarde is in 2006 met € 70.000 verminderd. Immers: u heeft een duurdere woning gekocht van € 260.000 en er zelf € 70.000 in gestoken. Daardoor was er een hypotheek nodig van € 190.000 (260 K – 70K)

Er is € 20.000 overwaarde blijven staan. (90K – 70K)
Als u de huidige woning verkoopt wordt de EWR (overwaarde):
€ 250.000 minus € 170.000 – het huidige bedrag waarvan de rente aftrekbaar is – dus € 80.000 Anders gezegd: de nieuwe overwaarde wordt: 250K – 190K + 20K is € 80.000

Ik lees niet van een nieuwe eigen woning. De EWR van 80.000 blijft 3 jaar staan en vervalt daarna.
fisbel