Wordt een kleine betalingsachterstand geregistreerd bij BKR?

Wij zijn bezig met een hypotheek aan te vragen. Alles is rond, alles ziet er prima uit, alleen is daar nog het BKR waar ze ontzettend moeilijk over doen. Wij hebben nu beiden een overzicht aangevraagd. Maar wij zijn ontzettend benieuwd waar de bank nu zo moeilijk over kan doen. De bank ziet 2 registraties, maar geen codes

Nu zijn we aan het nadenken wat dit dan kan zijn
We weten dat we een doorlopend krediet hebben gehad, ook wel een roodstand rekening. Deze hebben we al afgesloten. We konden 1000 euro in het rood staan. Zouden ze hier moeilijk over kunnen doen?
Ook heb ik wel eens 2 of 3 x een rekening te laat betaald bij de H&M of ander bedrijf, dit ging meestal maar om een bedragje van 40 of 50 euro. 1 x is het zover gekomen dat ze het via een incassobureau hebben gespeeld, dit ging dan om een bedrag van 87 euro.

Al met al niet zo slim natuurlijk, te laat betalen, dat weet ik ook wel, maar ik ben nou eenmaal niet zo goed met acceptgiro's ;)
Maar zouden ze echt zo moeilijk kunnen doen over die KLEINE bedragen mocht dit geregistreerd staan? Of zou het überhaupt niet geregistreerd staan? Of zien ze ons nu gelijk aan als wanbetalers?
Graag reacties, want wij raken er enorm gestrest van, van die onzekerheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb je het doorlopend krediet ook wel beeindigd cq opgezegd? Een doorlopend krediet aflossen wil nog niet zeggen dat het doorlopend krediet beeindigd is. Dan staat het krediet nog steeds bij het BKR als actieve lening ongeacht of je wat opgenomen hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je kunt lezen is deze afgesloten cq opgezegd hoe je het ook wilt noemen. We kunnen niet meer rood staan.

Antwoorden (1)

Het is natuurlijk lastig om antwoord te geven zonder de informatie te hebben die de bank heeft. De betalingsachterstand van H&M is het in ieder geval niet. Daarvoor zijn de bedragen te laag en het zijn geen kredieten geweest. De roodstand kan wel een oorzaak zijn. Als je deze niet binnen 3 maanden wegwerkt krijg je een A achter je naam bij het BKR. Deze vervalt na 5 jaar, maar is onafhankelijk van het bedrag dat je te laat betaalt hebt.

Gespreide betalingen aan bijvoorbeeld Wehkamp worden wel gezien als lening. Omdat je het hebt over 'ander bedrijf' is dat mogelijk de oorzaak.

Ook niet betaalde mobiele telefoon abonnementen komen bij het BKR terecht.

En wellicht heb je ooit een credit card gebruikt en niet tijdig terugbetaald. Ook dan krijg je een registratie aan de broek.

En als laatste maakt het BKR fouten. Kijk dus de reden van registratie goed na en start een bezwaar als je het er niet mee eens bent.

Zodra je weet wat de registratie veroorzaakt kun je bij de bank toelichten en het vertrouwen (terug) winnen om alsnog de hypotheek te krijgen.

Succes!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ander bedrijf, bij deze heb ik ook eens te laat betaald. Wederom een klein bedrag. Nooit iets op lening gekocht of wat dan ook, alleen wat ik dus in mijn vorige reactie vertelde, te laat betaald. Wat betreft dat roodstaan op onze betaalrekening, wij stonden wel eens 200 euro in de min maar dit werd maandelijks bijgevuld tot een positief bedrag. Deze is nu zowiezo afgemeld, we kunnen niet meer rood staan... zou dit het dan kunnen zijn? Wat betreft creditcards ed hebben wij nog nooit gehad, telefoonabonnement wordt altijd automatisch afgeschreven, dus kan het ook niet zijn... Is dit normaal dat ze zo lastig doen? Of moet ik me zorgen maken, we zijn nu ongeveer vier a vijf weken al bezig met het aanvragen... Over ons loon en dergelijke hebben ze niks gezegd, die was prima in orde... Ik wordt er moedeloos van ;-) In ieder geval super bedankt voor je eerlijke reactie!
paulus811
10 jaar geleden
ALs je een roodstand binnen een maand aanzuivert tot een positief saldo is dat geen reden voor een BKR notering. Dat speelt pas als je drie maanden rood staat en na diverse aanmaningen van de bank. Als je verder geen enkel krediet hebt gehad of gekocht op afbetaling, moet het een BKR fout zijn. Dat ze 2 registraties ten onrechte hebben lijkt me dan weer onwaarschijnlijk. Afwachten en het overzicht goed bekijken is het enige advies dat overblijft in dit geval vrees ik. En of het normaal is dat ze moeilijk doen? Nee natuurlijk niet. Jij bent klant en betaalt een rente waar de bank van bestaat. Dat ze in deze tijd voorzichtig zijn is wel het geval. Er zijn een groeiende groep mensen die een hypotheek niet meer kunnen betalen, waarna de bank met de schade blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een roodstandmogelijkheid moet vaak worden opgeheven, dit staat voor zover ik weet ook gewoon in het BKR geregistreerd. Dat zou er dan één kunnen zijn (als die pas nét is beeindigd).
Hoe lang geleden hebben jullie de laatste stukken ingeleverd? Normaliter krijg je binnen een week na het laatste stuk wel finaal akkoord. De BKR uitdraai zou je via je bank binnen een paar dagen moeten hebben.
Vraag anders je hypotheekadviseur om te bellen met de geldverstrekker. Bij het verlenen van de offerte weten ze precies wat jullie aan registraties hebben, en zullen ze derhalve hier ook stukken van vragen en aflosbewijzen etc.
Als het jullie niet duidelijk is wát er precies wordt gevraagd vind ik dat vreemd. Of heb je nog geen offerte?
paulus811
10 jaar geleden
Een offerte is onder voorbehoud van acceptatie. En een bank doet niet moeilijk over een registratie van 1000 mogelijke roodstand. Waar een bank wel moeilijk over doet is een achterstandscodering. En als die 1000 krediet echt het enige is en de bank heeft twijfels of je de hypotheek om die reden nog kunt betalen, moet je je serieus afvragen of de hypotheek niet veel te hoog is.