Kan ik een hypotheek krijgen als partner jaarcontract heeft?

Ik ben voornemens een huis te kopen, nu hebben we beide werk. Ik een vast contract en mijn vriendin een jaarcontract.
Zij heeft op contract 30 uur per week en ik 40 uur per week.
Inmiddels heeft mijn werkgever de werkgeversverklaring ingevuld en hier staat uiteraard op dat ik een vast contract heb. Mijn vriendin kreeg vandaag het formulier terug en hier staat op dat ze een contract voor bepaalde tijd heeft en dat het ze een verlenging krijgt voor een jaar. Bij hun werkt het zo dat IEDEREEN 2x een jaarcontract krijgt en daarna voor onbepaalde tijd. Ze werkt daar nu 6 maanden, voorheen was ze student.
Kunnen wij nu wel een hypotheek krijgen?

10 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (3)

Ja, behalve de werkgeversverklaring moet zij in sommige gevallen dan ook een intentieverklaring hebben van haar werkgever. Dus een verklaring dat de werkgever de intentie heeft haar een vaste baan aan te bieden.na afloop van het contract/de contracten.
10 jaar geleden
mikeybaco
10 jaar geleden
Het is in principe zo dat ze in december nog een jaarcontract krijgt en daarna vanaf december 2014 een vast contract.
ronron1212
10 jaar geleden
Daarom dus een intentie verklaring.
mikeybaco
10 jaar geleden
Is dat wat anders? Ik heb hier een formulier ingevuld gekregen van hun, waar op staat: Verklaring voortzetting dienstverband. Bij gelijkblijvend functioneren etc etc omgezet naar onbepaalde tijd:
Nee. Wel voor een bepaalde tijd.
staat daar.
mikeybaco
10 jaar geleden
Ze werkt overigens ook pas vanaf 6 juni 2012 daar. Dus ook nog geen drie jaar, omdat ze student was daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heeft ze nog geen intentieverklaring voor een onbepaald contract....
Ja, dat kan wel, maar die zal misschien lager uitvallen dan je gedacht had. Ga voordat je de woningmarkt opgaat, eerst praten met de hypotheekverstrekker. Je kunt maximaal 5 tot 5,5 keer je jaarsalaris als hypotheek krijgen, voor je vriendin zal er een ander rekenschema aangehouden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antwoord op je vraag is: Ja, je kunt uiteraard een hypotheek krijgen maar dan op basis van jouw inkomen.

Ik heb net 30 mille afgedongen op een huis van vraagprijs 250 mille dus wie weet helpt de slappe woningmarkt. Vooral huizen die wat aftands ogen zijn relatief goedkoop omdat niemand wil klussen. Let er uiteraard wel op dat je het echt grote werk in beeld hebt en incalculeert opdat je geen kat in de zak koopt. Ideaal daarvoor is de huis-aankoopkeuring van Eigen Huis voor een paar 100 euri. Dat betaalt zich altijd terug. Doen!

Wil je meer ruimte voor een huis aankoop hebben dan moeten jullie je natuurlijk eerst zelf heel zeker voelen van dat zij haar werk houdt. Dat kan goed zijn als ze een beroep doet waarbij baanperspectief heel goed is. Twijfel je dan is misschien realistisch dat je er nu vanuit gaat dat de helft van het huidige salaris toch iig zal kunnen blijven inbrengen op de eoa manier.

Overweeg zeker ook om minder te lenen dan je kunt. Je hebt dan immers meer geld voor andere leuke dingen of tegenvallers. En een wat kleiner huis is ook minder onderhoudskosten, reparaties, energieverbruik etc.

Heb je dit voor jezelf helder ga dan gewoon buurten bij diverse aanbieders. De hypotheker is uiteraard een goeie want die heeft diverse aanbieders en denkt met je mee hoe je het aan kunt pakken en wat voor jullie inderdaad een realistische optie is. Zij hebben er ook niets aan als je teveel leent en straks mss niet meer kunt betalen.

Misschien is dat nog wel de belangrijkste boodschap: ga 100% open het gesprek aan met de Hypotheker (of een andere neutrale tussenpersoon).
10 jaar geleden
mikeybaco
10 jaar geleden
Goed antwoord, dankjewel. Ik in mijn eentje krijg ik jammer genoeg niet genoeg voor deze woning. Ik verdien bijna 30000 bruto per jaar dit is incl vakantiegeld. Het huis is vraagprijs 176duizend.
Haar loon moet er dus wel bij in. Zij verdiend 14duizend per jaar. Wanneer er 'ja' , per dec 2014' word ingevuld is dit dan wel mogelijk?
Want dit is de praktische kant van het verhaal. Ze willen haar wel vast houden daarzo.
Poet
10 jaar geleden
1) Als je weet wat je wel kunt lenen kun je tegen de verkoper zeggen: "helaas redden we het niet. we kunnen slechts xxx bieden omdat mijn vriendin geen vast contract kan krijgen en geen verklaring" Als de verkoper zegt dat ie daar over moet nadenken dan zit je erg goed want de kans is groot dat die binnen een paar dagen akkoord gaat. Zegt de verkoper simpelweg "ok. kansloos, doei". Dan gaat fase 2 in:
2) Zeg de hypotheker dat haar werkgever haar feitelijk wil houden maar niet bereid is dat zwart op wit te verklaren. Waarschijnlijk zal de hypotheker bellen naar haar werkgever of jullie hel[pen om te bellen. De boodschap zal zijn dat het toch heel belangrijk voor jullie is. Eigenlijk is de impliciete dreiging richting je werkgever: anders gaat je vriendin aar een andere werkgever die het wel doet. De hypotheker zal er echter wel voor zorgen dat het niet zo op de spits gedreven wordt als haar werkgever volhard in de weigering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever zal haar uitlachen, momenteel is er een grote werkloosheid. Een beetje bluffen met 'dan ga ik wel naar een andere werkgever' kan eindigen in helemaal geen baan per 1 januari!
Poet
10 jaar geleden
Pelle, lees ook even de subtiliteit in de aanpak: een vriendelijk verzoek omdat het toch belangrijk is. De WG heeft dan ook alle ruimte om desgewenst vriendelijk "nee" te zeggen. Daar is geen enkele relatie met ontslag. Bovendien geeft Mickeybaco vast terecht aan dat de WG haar wil houden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen verlenging van een contract is nog geen ontslag. Ik zou NOOIT iemand adviseren om de werkgever een beetje te 'chanteren' en te schemeren 'met een andere werkgever'. Als werkgever zou ik je echt keihard uitlachen in deze tijd. Subtiel of niet.
Poet
10 jaar geleden
In deze tijd van vergrijzing en digitalisering is er schreeuwend tekort aan personeel in zorg en ict. Ook onderwijs en nog zo wat. Daarbij is een goede gezonde enthousiaste kracht ook elders waardevol
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu nog een schreeuwend tekort aan ict mensen? In de zorg wordt ook nog steeds gekort maar dan nog: hoe weet je dat ze daar in werkt?
Poet
10 jaar geleden
We dwalen wat af. Ik bedoel dat het goed is als zo'n hypotheker nog eens even praat met een WG. Die mensen kunnen prima een zakelijk gesprek voeren. Dat gaat natuurlijk nooit zover dat dreigen met vertrek een issue wordt. Grote kans dat het lukt.