Is het mogelijk om 2 hypotheken voor 1 woning te sluiten bv 50000 aflossingsvrij en 150000 annuïteiten?

Dit om toch een deel in de woning te laten zitten, het aflossingsvrije deel. en voor het tweede deel de hypotheekrente toch af te kunnen trekken van de annuïteitenhypotheek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Banken staan er begrijpelijkerwijs niet om te springen dat je een eerste en daarna een tweede hypotheek vestigt op je woonhuis.
De houder van de tweede hypotheek heeft namelijk minder rechten.

Het beste antwoord

Ja. Dat is mogelijk. Die constructie heb ik namelijk zelf ook. Je kunt natuurlijk alleen de rente aftrekken van de belasting van zowel het aflossingsvrije deel en van het annuïteitendeel.
De aflossing niet.
Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rente aftrekken van de belasting is nooit mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel als het van de hypotheek is die betrekking heeft op aankoop van een huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dan niet. Zelfs niet als het je eigen huis is waarin je woont. Wel aftrekken van het belastbaar inkomen, niet van de belasting.
Als dat wel zo was dan zou je 100% van de betaalde rente als belastingbesparing terugkrijgen.
Zo leuk is het niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja natuurlijk. Maar dat begrijpt de vraagsteller ook wel. Dat was de vraag niet.
Hij of zij moet gewoon naar een tussenpersoon of de belasting gaan.
Met tegenwoordige digitale aangifte gaat het bijna vanzelf:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan schrijf je kennelijk iets anders dan je bedoeklt met:
"Je kunt natuurlijk alleen de rente aftrekken v a n d e b e l a s t i n g van zowel het aflossingsvrije deel en van het annuïteitendeel."

Andere antwoorden (2)

Op zich is zo'n constructie bij een bank gewoon mogelijk, maar hypotheekrenteaftrek is dan niet mogelijk. Dit omdat de totale lening tenminste een aflossingsschema van een annuïteitenhypotheek moet hebben wil je de hypotheekrente in box-1 van de belasting mogen aftrekken. (nieuwe hypotheken vanaf 1/1/2013)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De rente van de annuïteitenlening en de daaraan toe te rekenen kosten zoals taxatie, provisie en hypotheekakte zijn fiscaal aftrekbaar.
Van de aflossingsvrije lening is de rente niet aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit klopt dus echt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook niet als je de hypotheek vestigt voor lening 1 bij de ene bank en hypotheek 2 vestigt voor lening 2 bij een andere bank