Hoe wordt de opgebouwde waarde berekend over een spaarhypotheek?

Op http://www.woonfonds.nl/downloads/Woonfonds%20Bankspaarhypotheek%20brochure%2008%202012.pdf staat een tabel met daarin de "opgebouwde waarde" , hoe wordt deze berekend? Het is schijnbaar niet "inleg + rente over die inleg" maar een bedrag hoger dan dat (dat zou € 3.289 betekenen in het 1e jaar maar het is nu € 3214). Als ik dat bedrag fixed eraf haal als "kosten" klopt het nog steed niet want de jaren daarna stijgt het juist veel meer.

Toegevoegd na 11 minuten:
De kosten zijn dus 2.3% op het 1e jaar waarmee je op je het bedrag uit komt in regel 1 maar regel 2?

Toegevoegd na 16 minuten:
(ik dacht eerst: (opgebouwde waarde+inleg+rente op opgebouwde waarde)-(kosten*(inleg+opgebouwde waarde+rente op die opgebouwde waarde))) maar dan kom ik op € 6357,62 terwijl in het voorbeeld € 6.576 staat, ik kom dus tekort.

Toegevoegd na 1 uur:
als ik inleg+rente en daarover kostenpercentge aftrek van inleg + opgebouwde waarde + rente doe dan krijg ik een bedrag van € 6.569,97 wat dus ook niet die € 6.576 is....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Het heeft te maken met de manier waarop de rente wordt berekend. In het voorbeeld van woonfonds wordt uitgegaan van 4,5% op jaarbasis. De rente die je krijgt wordt echter niet eenmaal per jaar berekend, maar per maand of nog waarschijnlijker zelfs per dag.
Voor het gemak heb ik even rente per maand gebruikt, aangezien je ook per maand inlegt. De 4,5% op jaarbasis, betekent ongeveer 0,3675% rente per maand. In het rekenvoorbeeld is de maandinleg €262,36.
Aan het einde van maand 1 heb je dus €0,96 rente opgebouwd (262,36*0,3675%) en is je spaarsaldo €263,32.
In maand 2 doe je nogmaals je inleg. Als dan weer de rente wordt bijgeschreven, is je saldo €527,62 (€263,32 als eindsaldo van maand 1, €262,36 als inleg maand 2, en dan weer 0,3675% maandrente over €525,68). En zo kan je verder rekenen, na 1 jaar kom je dan om en nabij de waarde van het voorbeeld uit (scheelt enkele euro's).

Dit systeem wordt ook wel rente-op-rente genoemd, waarbij je even goed moet letten op de berekeningsperiode van de rente. Vaak wordt de effectieve jaarrente gebruikt in advertenties e.d., maar rekenen ze met dagrentes.