Waarom wordt een bank een hypotheekverstrekker genoemd?

In wat ik gestudeerd heb, spreken ze over een hypotheekgever of -verstrekker. Hiermee bedoelen ze de persoon die een geldbedrag leent met onroerend goed als onderpand. Dit stukje theorie is ook overal wel te vinden op internet.
Maar waarom wordt dan de bank toch een hypotheekverstrekker genoemd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De geldverstrekker is de hypotheeknemer.
Degene die de schuld aangaat (de koper) is de hypotheekgever.
Dit zijn de juiste termen.
Dat het in de volksmond andersom is, is te wijten aan het gemak daarvan. Immers het is een beetje een abstract gegeven.
Echter bij de notaris worden dus de juiste termen gebruikt in het contract.

Succes..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Degene die het geld krijgt, geeft aan de bank het 'recht van hypotheek' (= het recht om zonder tussenkomst van de rechter de onroerende zaak te verkopen als de de eigenaar van die zaak zijn verplichtingen richting de geldverstrekker niet nakomt).

Maar dat is allemaal lang & lastig dus volgen de media 'de volksmond' en worden banken, hoewel foutief, hypotheekverstrekkers genoemd.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ goed toegelicht.
Geldgever is hypotheeknemer.
Geldnemer is hypotheekgever. Het recht van hypotheek kan alleen maar door de eigenaar worden verleend.