wat is wijsheid... erfpacht afkopen of niet?

het gaat over een nieuwbouw woning waar het plan is er 15 jaar te wonen. Wat is wijsheid..
Erfpacht afkopen voor 60 jaar en dan de rente betalen ook voor de jaren dat je er niet meer gaat wonen OF het per jaar betalen en voor 25 jaar vastleggen.
Het gaat over een erfpacht bedrag van 1000 per jaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie ook:
http://financieel.infonu.nl/hypotheek/8072-wat-is-erfpacht-en-moet-je-erfpacht-afkopen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig verhaal, maar te waardevrij. Je kunt beter niet afkopen in de praktijk. Behalve als je veel geld hebt liggen in een ouwe sok, maar dan wel een witte sok!.

Antwoorden (5)

Erfpacht blijf je betalen en die gaat omhoog.
Je woning is er -bij verkoop- beduidend minder door waard.
Als de gemeente de grond nodig heeft kunnen ze besluiten de erfpachtperiode NIET te verlengen.
Als je het je kunt permitteren, koop dan huis met grond of laat je huis op een gekochte kavel zetten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Mijn antwoord is gebaseerd op mijn ervaring met mensen die -door de erfpacht- flinke problemen ervaren hebben.
Nu is grond in sommige gemeenten duur en de vraag is of erfpacht meegenomen wordt in de heffing waterschapslasten en gemeentelijke belasting OZB.
Omdat je aangeeft met 15 jaar te willen verkopen zal de nieuwe eigenaar een erfpachtrecht hebben van 10 jaar.
Al deze factoren spelen mee, als je GEEN waterschaplastenen en een korting op de OZB krijgt lijkt er voorzeel te zijn.
Hoe de woningmarkt er over 15,25 en 60 jaar bij ligt , weet niemand.
Grond wordt echter steeds duurder, zeker in het dichtbevolkte Nederland.
Als je wegens erfpacht na 15 jaar met een bijna onverkoopbaar huis zit heb je ook een flink probleem.

Dan het je nog zoiets als een vage gevoelswaarde, soms voelt men zich niet helemaal eigenaar van het huis omdat het op gehuurde grond staat.

Is er misschien een betere deal te sluiten met de gemeente? Daar zitten ze ook met bezuinigingen en is een verkoop van grond een welkome inkomstenbron.
Misschien kun je een voorstel doen de erfpacht voor minder dan 60 jaar af te kopen, neen heb je........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet afkopen.
Voor jezelf is NIET afkopen fiscaal aantrekkelijk, de erfpacht is aftrekbaar, bovendien moet je het afkoopbedrag wel zelf financieren, waarbij de rente van de extra hoge hypotheek niet aftrekbaar blijft in de toerkomst.

Als je weg gaat, en jij je huis wilt verkopen, dan os de verkoopprijs hoog, waardoor je minder kopers vindt, die bovendien een hogere hypotheek nodig hebben.

Natuurlijk stijgt de erfpacht jaarlijks, maar het bedrag wordt niet groter dan de aflossing + rente op het deel van de hypotheek voor de aflossing van de erfpacht

Een voorbeeld is mijn eigen huis: ik heb de erfpacht niet afgekocht en ik ben tevreden met een kooprijs van EUR 250.000, terwijl mijn buren moeten verkopen voor 318.000 Eur om geen verlies te leiden. De afkoopsom van de erfpacht bedraagt 68.000 eur (voor 50 jaar). Als je een koper vindt die prijs stelt en het geldt heeft voor een afgekochte erfpacht, dan kan die koper altijd nog afkopen.

Dit is mijn vierde huis met niet afgekochte erfpacht.

Wat betreft herbestemming vande grond: daarvoor hoef je miet bang te zijn zolang er nog buren zijn met 25 jaar afgekochte erfpacht

Wat wel verstandig is om jouw hypotheek zo snel mogelijk in te lossen Mijn moeder zei altijd 'wie zijn schulden betaalt verarmt niet, maar raak zijn centen kwijt. Wie met schulden leeft raakt jaar op jaar zijn centen kwijt en verarmt daarbij'

Toegevoegd na 5 uur:
Wat je natuurlijk ook in je berekening moet betrekken is, dat als de afkoopsom groot is en je hebt het bedrag op de bank staan, dat krijg je ook een vermogens rendement heffing. NL houdt van mensen die hun eigen broek niet kunnen ophouden en straffen iedereen die dat wel kan.

Kortom het handigste is, jouw hypotheek inlossen en geen erfpacht afkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal correct. Erfpacht tegenwoordig een vorm van inkomsten voor de gemeenten.
En tegenwoordig wordt er niet gebouwd tenzij er een tig jaren pLan ligt voor de ontwikkeling. Dat is simpelweg niet rendabel voor de gemeente.
Als je de erfpacht erop laat zitten is je huis moeilijker te verkopen. Zeker nu. Mensrn krijgen een hypotheek, lossen die af, en als ze daarbij dan ook nog erfpacht moeten betalen is de keuze voor een andet huis snel gemaakt.

Hierover. is een heel item geweest op tv. Mensen die vooraf niet wisten dat het erfpacht was, teveel moesten betalen, en daarna niet meer van hun huis af kwamen hierdoor.

Afkopen, zou ik doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onvoordelig verhaal, tenminste.... als het geen particuliere erfpacht betreft. Dat zal wel niet, want dan kun je nauwelijk hypotheek vestigen op jouw huis. M.a.w. Martine, je hebt de klok horen luiden, maar je weet miet waar de klepel hangt.
info.nu gaat in onderstaand artikel uitgebreid op het voor en tegen in. (zie bron)

Een voordeel van niet afkopen is is dat de periodieke betalingen van de canon aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting. Als de canon eenmaal is afgekocht kan dat niet langer. De afkoop van erfpacht kan niet fiscaal worden afgetrokken. Wel kan de hypotheekrente, wanneer de afkoop via een extra hypotheek wordt gefinancierd, fiscaal in aftrek worden genomen.

Maar er worden meer voor- en nadelen in het artikel hieronder genoemd. U zult die in uw situatie tegenover elkaar moeten afwegen en dan de beslissing nemen wat voor u het beste uitkomt.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar... de afkoopbetaling zelf is niet aftrekbaar.
fisbel
12 jaar geleden
Dat de afkoop zelf niet aftrekbaar is scheef ik al:
De afkoop van erfpacht kan niet fiscaal worden afgetrokken
(zie antwoord van een paar dagen geleden)
Ik heb het bod vandaag geaccepteerd en ga de eeuwigdurende erfpacht afkopen. De voornaamste redenen voor mijn besluit zijn:
1. Het afkoop bedrag is gebaseerd op de WOZ-waarde uit 2014 of 2015 (de laagste van de twee). Het gemiddelde verschil in WOZ-waarde in Amsterdam tussen 2014 en nu is ongeveer 25% a 40%. Over dit bedrag betaal je geen erfpacht.
2. De gemeentekorting op dit moment bedraagt rond 32,5 % en is geldig tot 2020. Daarna zullen de kosten zoals je kunt verwachten enorme exploderen.
3. In het geval dat je besluit om het niet af te kopen blijf je met de jaarlijkse kanon of voortdurende erfpacht waarbij elke 50 of 75 jaar wordt opnieuw gekeken naar de actuele grondwaarde om daar de erfpachtkosten op aan te passen. Dit impliceert een hoge mate van onzekerheid en risico's, en ik verwacht niet dat het ooit goedkoper zal uitvallen dan de huidige eeuwigdurende erfpacht.
Volgens mij het enige waanneer je kunt besluiten om het niet af te kopen is als je van plan bent om binnenkort je huis te verkopen (binnen 1 a 2 jaar). Dan zelfs veracht ik dat je die kosten makkelijk uithaalt bij de verkoop als deze niet hoger dan 10% van je huidige WOZ-waarde bedragen.