Is het mogelijk dat iemand anders de hypotheek betaalt, maar dat jijzelf de eigenaar bent?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.5K

Antwoorden (4)

ja, dat is mogelijk. De hypotheek is een lening en de rente en eventuele aflossing maak je maandelijks over. Wie dat doet maakt niet uit, maar degene wie de hypotheek is aangegaan blijft hiervoor verantwoordelijk.

Degene die het koopcontract is aangegaan en bij de notaris heeft getekend is eigenaar van de woning of het pand waarop de hypotheek rust.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij het beantwoorden van de vraag ga ik er vanuit dat de hypotheek al is afgesloten met de eigenaar. Een bank zal een hypotheek in eerste instantie aangaan met de eigenaar.

Als ouders meebetalen kan er soms een hypotheek worden vertrekt onder bepaalde voorwaarden, maar ik weet niet of dit het doel is van je vraag.

Toegevoegd na 18 minuten:
Als je ouders mee helpen aan het kopen van een huis kunnen ze:
garant staan
geld lenen of schenken
samen het huis kopen
het huis kopen en jou laten huren

Elke mogelijkheid heeft weer specifieke financiele gevolgen, dus het is verstandig om jullie situatie met een hypotheekadviseur te bespreken.

Maar ook in dit geval is het mogelijk dat ouders het huis kopen en jij later eigenaar wordt. Je ouders krijgen dan wel te maken met belastingregels m.b.t. schenking e.d. en ook hiervoor moet je je laten voorlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mijn vader wil een pand van 100000 euro kopen voor tijdens mijn studie. Aangezien ik ook hierna er wil blijven wonen, wil ik weten of het mogelijk is om dan over te kopen.
P.S: Ik ben nog maar 17, dus een koopovereenkomst mag ik zeker nog niet tekenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, maar dat vroeg je niet expliciet in de vraag.
Tuurlijk, een hypotheek is slechts een zakelijk recht waarmee de eigenaar zijn huis kan mee bezwaren. Als eigenaar ben je hypotheekgever. De bank is in vrijwel alle gevallen hypotheeknemer, en in ruil daarvoor krijg je een lening van de bank. een bank zal ook wel een lening willen aangaan met jou, als je maar kan bewijzen dat anderen garant staan voor de lening en anderen de schuld netjes aflossen. Maar jij kan als eigenaar prima een hypotheekrecht vestigen op je eigen huis, dat recht heb je als eigenaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij in NL een fiscale partner hebt getroffen die het zich goed kan permitteren, dan is het niet meer dan redelijk dat die partner de hypotheeklasten betaalt (mits je in gemeenschap van goederen bent gehuwd, want dan moet er in principe verrekend worden maar dat is de vraag niet.)

Ook kun je de huurder voor jou de hypothecaire lasten laten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aspect bij deze vraag is dat bij betaling van de hypotheekrente door een derde deze rente mogelijk niet als aftrekpost in de aangifte mag worden opgenomen. Ook in situaties dat bijvoorbeeld de ouder(s) de rente betalen, dient goed te worden opgelet op welke manier dit gebeurt.

Lees 7.2: Aftrek bij de eigenwoningbezitter van rente die door een ander is betaald / Besluit 29 oktober 1009, nr. CPP2009/2148M - 7.2. Aftrek bij de eigenwoningbezitter van rente die door een ander is betaald.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2009/11/18/inkomstenbelasting-eigenwoningrente.html

Toegevoegd na 4 minuten:
Lees ook hetgeen in 7.1 wordt gesteld: 7.1. Rente betaald door hoofdelijke aansprakelijke/medeschuldenaar

Aftrekbaar is de rente die de schuldenaar zelf betaalt over zijn eigenwoningschuld. Als een ander de rente voor zijn rekening neemt, leidt dat in beginsel niet tot renteaftrek......enzovoort
fisbel